Hradište v Nozdroviciach
zasahuje aj do chotára Tunežíc a občas sa uvádzajú aj ako Ladce, či Košeca, no je to stále jedno hradisko o ktorom sa vie už veľmi dávno.
Od tridsiatych rokov 20. st. sa tu nachádzajú črepy z nádob
púchovskej kultúry, ktoré sa dostali aj do Slovenského národného
múzea v Martine k prof. Vojtechovi Budinskému - Kričkovi (vtedy
užíval meno Budaváry). Opakované prieskumy Šarloty Križanovej
na tomto opevnení opäť priniesli bohaté nálezy keramiky
púchovskej kultúry. Našla ich na viacerých miestach, v hĺbke 90
cm v silnej kultúrnej vrstve, premiešanej črepmi a zvieracími
kosťami. Črepy pochádzali najmä z nádob s drsným povrchom,
vyrobené vo voľnej ruke a zdobené zvislými ryhami tzv.
hrebeňovaním. Našli sa však aj zlomky veľmi jemnej, na
hrnčiarskom kruhu vyrobenej keramiky, ako aj črepy z grafitových
nádob a jedno rozbité hlinené závažie ihlancovitého tvaru.
Prasleny (zotrvačníky z
vretien) a závažie sú dôkazom spracovania tkanín a výroby látok
na jednoduchých krosnách, aké sa podarilo zrekonštruovať pri
výskume Liptovskej Mary. Ich repliku možno vidieť tiež v
expozícii púchovskej kultúry v Púchove. Pokiaľ sa prasleny
používali na konci vretena, na ktoré sa namotávala vyrobená
priadza, hlinené závažia slúžili na napínanie osnovy na
krosnách, aby utkaná látka bola pevná.
Dobre viditeľné hradisko na mape 2. vojenského mapovania z 19. storočia |
Aj pri neskoršom výskume
Hradišta v Nozdroviciach a jeho blízkeho okolia sa našli ďalšie
úlomky nádob. Najmä výrazné okraje grafitových sitúl, črepy
grafitových nádob zdobených hrebeňovaním, črepy z veľkých mís
s okrajmi zahnutými dovnútra, črepy zdobené plastickým
ornamentom v tvare polmesiaca a iné. Sídlisko nachádzajúce sa na
západnej, juhozápadnej a juhovýchodnej strane opevnenia patrí k
najväčším sídliskám púchovskej kultúry na severozápadnom
Slovensku. Zrejme malo dlhé trvanie, najmenej počas celého 1. st.
p.n.l. až do prvých desaťročí nového letopočtu, keď bolo
spolu s hradiskom zničené počas vpádu Germánov. Práve Germáni
zapríčinili prerušenie vývoja púchovskej kultúry v období jej
najväčšieho rozmachu. Už v 2. polovici 1. st. nášho letopočtu
až do konca 2. st. sa územie púchovskej kultúry významne
zmenšilo. Počet archeologických lokalít z tohto obdobia oproti
predošlému bol v pomere asi 1:4. Z hradísk sa využívali už iba
niektoré, predovšetkým Púchovská Skala a ďalšie menšie
opevnenia, kde sa podarilo objaviť aj pamiatky zo staršej doby
rímskej. Medzi menšie sídliská, ktoré mohli prežiť vpád
Germánov, možno azda zaradiť aj lokalitu v Hloži pri kameňolome
(druhom od Beluše), v doline vedúcej k Mojtínu. Okrem bežných
črepov púchovskej kultúry z grafitových nádob, mís so
zatiahnutým okrajom, boli tu aj zlomky na kruhu točených nádob a
časti hlinených zásobníc so širokým plochým okružím.
Unikátnym nálezom však
bola až úplne celá malá nádoba súdkovitého tvaru, vyrobená vo
voľnej ruke a zdobená výnimočným ornamentom v podobe pásu
lístkov rôznej veľkosti pri ústí hrnca. Tento nález nemá
zatiaľ obdoby v našom prostredí a možno ho azda preto považovať
za výnimočný predmet, slúžiaci ku kultovým obradom. Zvlášť
pozoruhodné je aj to, že nádobka sa našla celá, neporušená, čo
na sídliskách púchovskej kultúry nebýva. Určitou zvláštnosťou
je aj smolovitý náter na vonkajšej stene črepu veľkej zásobnice,
ktorý slúžil nielen k dekorácii, ale najmä k väčšej
nepriepustnosti, ak by bola v zásobnici tekutá potrava. Tento
spôsob úpravy povrchu nádob sa v prostredí púchovskej kultúry
objavuje dosť často a zdá sa, že tu ide o využívanie jedného
zdroja prírodného asfaltu v Strednej Európe, ktorý sa nachádzal
v Nezbudskej Lúčke pri Varíne (okr. Žilina), ale v 20 a 30 rokoch
20. st. bol úplne vyťažený. Teraz je tam iba hlboké jazero (20
m) s čistou, ale veľmi studenou vodou. Smolovitý náter sa
vyskytuje často, preto bol asi využívaný už v ml. dobe železnej.
Zdá sa, že zánik
púchovskej kultúry koncom 2. st. n.l. po odvlečení Kotínov do
Panónie, je potvrdený aj prenikaním Germánov z juhozápadného
Slovenska na sever, do vyprázdneného priestoru. Dôkazom toho je aj
germánske, kvádske sídlisko objavené v Beluši, v polohe Pechová,
kde sa preskúmali nielen germánske obydlia, ale i pec na
vypaľovanie keramiky. Na základe dobre datovateľných nálezov
(najmä bronzových spôn) je sídlisko zaradené na rozhranie 2. a
3. st. n.l.
Ďalšim príkladom
prenikania Germánov na severozápadné Slovensko je žiarový hrob v
Ilave, v ktorom sa našla dvojkónická nádobka, zdobená výraznými
ryhami, časť veľkej zásobnice, zdobenej hustými vlnovkami, ale
aj železný hrot oštepu s krídelkami, železná bodka (kovanie
dolnej časti násady oštepu) a veľký železný krúžok. Nieje
preto zvlášť prekvapujúce, že aj železná dýka rímskeho
dôstojníka, zvaná pugio, z Tuchyne, sa našla tak hlboko v
barbariku. Zrejme je dôkazom pohybu rímskych légií až v tejto
oblasti, či už v súvislosti so spomínaným premiestnením Kotínov
do Panónie, prípadne v súvislosti s obsadením karpatských
priesmykov, ktoré nariadil po víťazných bitkách légií na
rozhraní rokov 179 až 180 rímsky cisár Marcus Aurelius, aby
zabránil úteku Kvádov na sever k ich súkmeňovcom.
Osídlenie z ďalších
období máme doložené až veľmi neskoro, i keď na druhej strane
Váhu sa nachádzajú sídliská aj z mladšej doby rímskej i z doby
sťahovania národov (5. a 6. st. n.l). V najbližšom okolí Ladiec
sú doteraz známe až najstaršie slovanské nálezy z 8. a 9. st.
Predovšetkým územie susedného chotára Beluše je doslova posiate
slovanskými mohylníkmi, kde sa najmä v 50. a 60. rokoch 20. st.
zistilo na siedmich miestach do 85 mohýl. Výskumy v polohách
Koscelišče (34 mohýl) a Garové (25 mohýl) priniesli aj nálezy
zbraní, ktoré používali slovanskí bojovníci k obrane tohto
územia. Ide o známu veľkomoravskú sekeru bradaticu, ktorá má
vedľa otvoru pre násadu aj vysoké trny, ostne, pre lepšie
upevnenie sekery na porisko. V skúmaných hroboch sa našli aj
zlomky železných nožov a samozrejme aj črepy z rozbitých nádob.
Priamo z územia Ladiec pochádza iba jeden železný hrot oštepu,
ktorý sa našiel v riečisku Váhu. Je uložený v zbierkach
Slovenského národného múzea v Martine. Avšak podľa chronológie
vypracovanej prof. A. Rutkayom DrCs. môže pochádzať z obdobia
slovanského osídlenia tohto územia, pričom doba jeho používania
spadá do časového horizontu od 9. do 11. st. Celková dĺžka
hrotu je 23 cm, má úzky list a dlhšiu tuľajku pre osadenie
násady. Aj medzi črepmi púchovskej kultúry, získanými z
kameňolomu v chotári Hlože, sa objavil zlomok slovanskej nádoby,
zdobený vodorovnými zväzkami jemných rýh, ktorý podľa tohto
výzdobného prvku môžeme datovať do 9. st. Preto je zrejme len
otázkou času, kým sa podarí nájsť aj presvedčivejšie dôkazy
o osídlení chotára Ladiec i v slovanskom období.
Poklad mincí z Nozdrovíc
Najdôležitejším
príspevkom k poznaniu a najmä rozšíreniu územia používania
mincí typu Divinka je poklad, ktorý našli hľadači pokladov na
Hradišti pri Nozdroviciach. Obsahoval viacero typov mincí, medzi
ktorými bolo aj 10 či 12 kusov typu Divinka. Okrem nich sa tu
objavili ešte i dve tetradrachmy typu Veľký Bysterec o vysokej
hmotnosti v kvalitnej razbe. Nálezy dobre reprezentujú mincovníctvo
severoslovenského kultúrneho prostredia v 1. st. p.n.l. Podobné
mince sa už našli aj na viacerých lokalitách púchovskej kultúry
a dokonca jeden z exemplárov nájdených na Hradišti pri
Nozdroviciach má na averze náznak nápisu CA, ktorý sa ako CAT
vzácne vyskytuje na niektorých ďalších nálezoch. CAT sa
vysvetľuje ako skratka mena Kotínov, považovaných za hlavných
predstaviteľov púchovskej kultúry. Ich migráciou do Panónie
koncom 2. st. n.l., počas markomanských vojen, zanikla aj samotná
púchovská kultúra.
Tetradrachmy typu Velem
sa donedávna na Slovensku vôbec nevyskytovali. Okrem nálezu z
Hradišťa sa nedávno objavili dva podobné exempláre aj na
hradisku v Trenčianskych Bohuslaviciach a jeden v Hubine okres
Piešťany, tiež v polohe Hradiště. Tieto nálezy hovoria o
významných kontaktoch severozápadného Slovenska s keltským
hradiskom vo Velemszentvide v severozápadnom Maďarsku v 2. polovici
II st. p.n.l. Drobná strieborná minca s obrazom podobným mušli je
v nálezoch na našom území zatiaľ jedinou tohto druhu. Podobný
nález, nie je však totožný, pochádza ešte z českého oppida v
Stradoniciach. Je možné, že aj minca nájdená na Hradišti pri
Nozdroviciach Dochádza z prostredia keltských Bojov, ktorí zaujali
veľké územie dnešného Česka a nakoniec, s veľkou
pravdepodobnosťou, sa podľa ich mena nazýval aj priestor Bojohemum
- Bohemia. Vybudovali tu mohutné hradiská, ktoré sa podľa ich
pomenovania G. I. Ceaserom začali nazývať oppidami.
Úplne unikátnym nálezom
na hradiskách púchovskej kultúry je ale minca kmeňa Eraviskov,
panónskeho kmeňa Keltov, ktorí žili v období neskorého laténu
a začiatkom staršej doby rímskej v priestore ohybu Dunaja. Mince
razili asi v kmeňovom sídle v polohe Tabán, na území dnešnej
Budapešti koncom 2. polovice 1. st. p.n.l. Už pred rokom 1870 sa
celý poklad týchto mincí našiel v Rajeckej Lesnej pri osade
Trstená, ale žiaľ, počas vojny sa stratil v Zemskom múzeu v
Brne, kde bol pôvodne uložený. Na minciach je zreteľne vyrazený
nápis RAVIT - RAVIS, čo je vlastne skratka mena Eraviskov.
Ako už bolo spomenuté,
najdôležitejším súborom z pokladu na Hradišti pri Nozdroviciach
je 10 až 12 mincí typu Divinka. Zrejme sa jedná zatiaľ o najväčší
počet týchto mincí aj keď nevieme povedať, či sa pri iných
akciách hľadačov pokladov nenašli podobné. Napríklad aj v Udiči
v polohe Klape alebo v Žiline - Vraní na opevnení Rochovica,
odklial' máme pozitívne zistené, že sa tu keltské mince našli,
ale sa dostali do zahraničia a skončili v súkromných rukách.
Mince typu Divinka sú veľmi podobné tzv. pražským kvinárom,
ktoré sa razili v polovici 1. st. p.n.l. a ich nálezy sa
koncentrujú najmä na území Prahy akebo na veľkom keltskom oppide
v Stradoniciach. Zastúpené sú aj na území Nemecka. Tie však
nemajú obraz natoľko štylizovaný, ako ho má divinský typ. Hlava
na averze i kôň na reverze sú ešte dosť zreteľné. Za ich možné
predlohy sa považujú napodobeniny rímskych republikánskych
denárov typu Roma/kôň, ktoré sa razili na území Galie (dnešné
Francúzsko) pravdepodobne v polovici 1. st. p.n.l. Keď
predpokladáme, že mince typu Divinka sa razili podľa vzoru
pražských kvinárov aj s určitým časovým odstupom na niektorých
z hradísk púchovskej kultúry na strednom Považí (asi najskôr na
hradisku v Divinke, ktoré bolo vtedy najväčším centrálnym
opevnením), mohlo by do úvahy prichádzať obdobie medzi rokmi 45 -
35 p.n.l. Tomuto datovaniu nasvedčuje aj nález mladšej rímskej
republikánskej mince z Nozdrovíc, ktorý pochádza približne z r.
48 p.n.l. Tým sa vlastne potvrdzuje aj predpoklad, že mince typu
Divinka sa razili najskôr v tretej štvrtine 1. st p.n.l. Používali
sa na území kmeňa, ktorý mal centrálne hradisko na Veľkom vrchu
v Divinke, pretože nálezy tohto typu keltských mincí nie sú
doteraz známe ani z jedného regiónu zaujatého ľudom púchovskej
kultúry (Liptov, Orava, Turiec, Spiš). Preto azda najskôr hovoria
o intenzívnych stykoch tunajšieho obyvateľstva so západným
keltským svetom, ktorý zároveň mohol byť určujúcim pre
hospodársky rozvoj aj Ladiec a ich okolia.
Jozef Moravčík
Pozn. Orgoň: K článku pána Moravčíka ešte doplním, že Petrovský Šichman sa vo svojom kľúčovom článku z roku 1964 zmieňuje o tom, že pri úpätí Hradišťa našla Š: Križanová mladohradištné osídlenie, čo zrejme vedie k úvahám, že hradisko bolo využívané aj Slovanmi, prinajmenšom ako refúgium.
Foto Stanka F.:
valové opevnenie
|
valové opevnenie
|
pohľad na vnútornú, valom opevnenú plochu
|
terasa pred valom
|
valové opevnenie
|
Lit:
Lipták B. a kol.: Ladce, monografia, Ametyst, 2003
Jozef Moravčík: Osobitne o fenoméne púchovskej kultúry, Púchov, 2006
Slovenská numizmatika 1998
Petrovský-Šichman:Slovanské osídlenie Severného Slovenska, VZP, 1964
Petrovský-Šichman:Slovanské osídlenie Severného Slovenska, VZP, 1964
Legenda z Tunežíc.
OdpovedaťOdstrániťJe to osada s niekoľkými domami, v minulosti spojená s Ladcami.
Unavení a hladní pocestní sa z posledných síl dovliekli dopoľnohospodárskej usadlosti na okraji Ladiec. Chceli si oddýchnuť, a tak prosili gazdov, aby im dovolili uchýliť sa pod strechu, alebo do maštale a podelili sa s nimi o trochu teplého jedla.
Gazdiná však vzala metlu,gazda vidly a všetkých začali vyháňať.
Pri odchode skupiny sa posledný z nich otočil, pohrozil palicou,o ktorú sa podopieral, a zakričal smerom ku gazdovstvu" Ste neľudskí a zlí, tu nežice!!!"
Odvtedy sa na tieto miesta začali valiť rôzne pohromy, ľudia verili, že pocestný preklial usadlosti a pomaly odchádzali rodina za rodinou...
Miesto nazvali Tunežice.
" Z keltského termínu DUNUM "hrad" vzniklo v germánčine TUNA-Z a z toho staronordické, staroanglické, starosaské TUN, hornonemecké ZUN, nemecké ZAUN (V. Machek, Etymologický slovník jazyka českého a slovenského, Praha 1957, 545). Z germánskeho TUN vzniklo pravidelné české a slovenské TÝN, doba prevzatia sa podľa V. Machka presne určiť nedá.
OdpovedaťOdstrániťNázov Tunežice sa viaže ku tamojšiemu opevneniu a sídlisku z doby rímskej. Tamojšia osada sa pravdepodobne už v dobe rímskej nazývala TUN-. Do jazyka slovanských obyvateľov na okolí prešla so sufixom -EG-. Aspoň maďarský názov obce Tunyogfalva nasvedčuje, že ešte okolo roku 1000-1100 slovenský názov znel Tuněg-. Názov Tunežice je na Slovensku jedným z mála názvov, ktorých vznik možno pripísať Germánom. Zmysel názvu Tunežice v dobe rímskej bol jednoducho "Hradná, Hradová", možno i "Ohrádza, Ohrada" podľa dreveného ohradia osady." A. Petrovský- Šichman, Severozápadné Slovensko v dobe laténskej a rímskej, Vlastivedný zborník Považia VII, 1965
Waw, ďakujem obom za skvelé komentáre !!!
OdpovedaťOdstrániť