Typickým slovanským spôsobom pochovávania mŕtvych sú zemné násypy väčšinou oválneho tvaru zvané mohyly. Svojou neopakovateľnou, mystickou atmosférou lákajú aj po 1000 rokoch. Chybou niektorých horlivcov však je, že sa ich snažia rozkopávať s vidinou získania pokladov z mohyly, čo je - ako je zrejmé aj z tohto článku - mylná predstava. Michal Lutovský o rozkopávaní a vykrádaní mohýl napr. uvádza: “v případe slovanských mohyl jde o činnost zcela nesmyslnou. Dnešní zlatokopové rozkopávají jen chudá venkovská pohřebiště kvůli několika střepům a zkorodovaným beztvarým úlomkům železa“
Pohrebné zvyklosti Slovanov
Stredoeurópske a slovenské mohylové oblasti západných Slovanov
Pohrebné zvyklosti Slovanov
Rítus spaľovania mŕtvych sa považuje
za indoeurópske dedičstvo Slovanov. So zmenou rítu – pochovávaním nespálených mŕtvych do zeme sa začíname postupne stretávať od
8. stor. pod vplyvom prostredia, s ktorým prichádzali Slovania do
styku. K zmene dochádzalo už pred prijatím kresťanstva, ktoré
tento proces len urýchlilo.
So smrťou člena rodu bolo v slovanskom období spojené množstvo zvykov a rituálov. Medzi typické prvky pohrebného obradu patrí predovšetkým zvyk nevynášať mŕtveho z domu dverami alebo bránou v ohrade, ale oknom, otvorom v stene, dierou pod prahom alebo otvorom v ohrade dvorca. Zmyslom bolo zmiasť dušu zomrelého, aby nemohla nájsť cestu späť a neškodila pozostalým ako upír alebo iný ľudský démon. Ešte Pavol Dobšinský v 19. storočí zaznamenal v rozprávke o Krásnej Ibronke túto zvyklosť: „Hľaďteže, moji milí susedia, keď ja umriem, neprenášajte vy moju truhlu ponad prah cez dvere, ani nedajte udrieť truhlou tri razy o prah, ale dajte popod prah jamu vykopať a tou dierou vytiahnite moju truhlu von z domu. A zapriahnite do kočíka toho koníčka, čo ešte v staji máme a pochovajte ma tam, kde ten koník so mnou zastane!“ Všeobecne rozšírenou súčasťou pohrebného rituálu boli chváloreči, chválospevy a obradný plač, spojený s driapaním tváre rukami, revom alebo strihaním vlasov aj sebezraňováním. Ich zmyslom bola zrejme obeť duši zomrelého v podobe krvi a vlasov.
V mnohých krajoch sa zachoval staroveký zvyk najímať k obradnému náreku nad mŕtvym plačky. Ich kvílenie a pohrebné piesne, ktoré mali uspokojiť dušu mŕtveho a zaplašit zlých duchov, boli úplne nevyhnutnou súčasťou pohrebného sprievodu. K pohrebnému obradu patrili aj symbolické hry a hostiny. Zvláštnosťou pohrebného rítu Slovanov, boli pohreby vdov alebo súložniíc. Jednalo sa o dobrovoľnú smrť milovanej ženy, jej rozhodnutie však bolo ovplyvnené tým, čo okolie očakávalo. Samovraždu vykonávali ženy väčšinou obesením, inokedy sa spaľovali zaživa, ako tomu bolo u Indov a ako to opísali očití arabskí svedkovia, alebo boli po omámení a súložiach s prítomnými zahrdúsené a prebodnuté, čo sa týkalo hlavne otrokýň. Indoeurópskou predstavou bolo, že život v záhrobí bol akýmsi pokračovaním, hoci v inej podobe, pozemského života s jeho fyzickými potrebami vrátane pokrmu, pitia i telesnej lásky. Preto boli zosnulí vybavovaní príslušnými milodarmi a ani na onom svete nemali žiť bez svojich obľúbených žien. Tento zvyk sa však týkal predovšetkým členov vládnucej vrstvy, pretože na pohrebisku prostého ľudu ho archeologický výskum nezisťuje. K pohrebným obradom patrili tiež symbolické hry, sprevádzané spevmi a hostinou. Máme zaznamenané napr. pohreby, ktoré sa diali v lesoch a na poliach, a hry, ktoré podľa pohanského obradu konali na rázcestí a križovatkách. Súčasťou pohrebného predstavenia bol niekedy tiež akýsi fingovaný zápas mužov, sprevádzaný krikom a rinčaním zbraní, ktoré nemohlo mať iný účel ako zaplašit zlých démonov, ohrozujúcich dušu zosnulého i pozostalých. Pohrebná hostina sa nazývala "strava". Predchádzala jej obeť pokrmu a nápoja mŕtvemu na hrobe. Príznačné bolo najmä obetovanie opojného nápoja, predovšetkým medoviny, ktorej po pohrebe holdovali všetci pozostalí.
Roztanči les i ten nejvyšší strom
Přes oheň skoč, já sílu ti dám
Obětní kámen nám napoví
Kam jít dál
Víla i kněz tam v mohylách spí
Napij se z pramene ať znáš cestu svou
Obětní kámen nám napoví
Kam jít dál
So smrťou člena rodu bolo v slovanskom období spojené množstvo zvykov a rituálov. Medzi typické prvky pohrebného obradu patrí predovšetkým zvyk nevynášať mŕtveho z domu dverami alebo bránou v ohrade, ale oknom, otvorom v stene, dierou pod prahom alebo otvorom v ohrade dvorca. Zmyslom bolo zmiasť dušu zomrelého, aby nemohla nájsť cestu späť a neškodila pozostalým ako upír alebo iný ľudský démon. Ešte Pavol Dobšinský v 19. storočí zaznamenal v rozprávke o Krásnej Ibronke túto zvyklosť: „Hľaďteže, moji milí susedia, keď ja umriem, neprenášajte vy moju truhlu ponad prah cez dvere, ani nedajte udrieť truhlou tri razy o prah, ale dajte popod prah jamu vykopať a tou dierou vytiahnite moju truhlu von z domu. A zapriahnite do kočíka toho koníčka, čo ešte v staji máme a pochovajte ma tam, kde ten koník so mnou zastane!“ Všeobecne rozšírenou súčasťou pohrebného rituálu boli chváloreči, chválospevy a obradný plač, spojený s driapaním tváre rukami, revom alebo strihaním vlasov aj sebezraňováním. Ich zmyslom bola zrejme obeť duši zomrelého v podobe krvi a vlasov.
Osamelá mohyla vo Visolajoch. Aj ona padla za obeť vykrádačom ... |
V mnohých krajoch sa zachoval staroveký zvyk najímať k obradnému náreku nad mŕtvym plačky. Ich kvílenie a pohrebné piesne, ktoré mali uspokojiť dušu mŕtveho a zaplašit zlých duchov, boli úplne nevyhnutnou súčasťou pohrebného sprievodu. K pohrebnému obradu patrili aj symbolické hry a hostiny. Zvláštnosťou pohrebného rítu Slovanov, boli pohreby vdov alebo súložniíc. Jednalo sa o dobrovoľnú smrť milovanej ženy, jej rozhodnutie však bolo ovplyvnené tým, čo okolie očakávalo. Samovraždu vykonávali ženy väčšinou obesením, inokedy sa spaľovali zaživa, ako tomu bolo u Indov a ako to opísali očití arabskí svedkovia, alebo boli po omámení a súložiach s prítomnými zahrdúsené a prebodnuté, čo sa týkalo hlavne otrokýň. Indoeurópskou predstavou bolo, že život v záhrobí bol akýmsi pokračovaním, hoci v inej podobe, pozemského života s jeho fyzickými potrebami vrátane pokrmu, pitia i telesnej lásky. Preto boli zosnulí vybavovaní príslušnými milodarmi a ani na onom svete nemali žiť bez svojich obľúbených žien. Tento zvyk sa však týkal predovšetkým členov vládnucej vrstvy, pretože na pohrebisku prostého ľudu ho archeologický výskum nezisťuje. K pohrebným obradom patrili tiež symbolické hry, sprevádzané spevmi a hostinou. Máme zaznamenané napr. pohreby, ktoré sa diali v lesoch a na poliach, a hry, ktoré podľa pohanského obradu konali na rázcestí a križovatkách. Súčasťou pohrebného predstavenia bol niekedy tiež akýsi fingovaný zápas mužov, sprevádzaný krikom a rinčaním zbraní, ktoré nemohlo mať iný účel ako zaplašit zlých démonov, ohrozujúcich dušu zosnulého i pozostalých. Pohrebná hostina sa nazývala "strava". Predchádzala jej obeť pokrmu a nápoja mŕtvemu na hrobe. Príznačné bolo najmä obetovanie opojného nápoja, predovšetkým medoviny, ktorej po pohrebe holdovali všetci pozostalí.
Spálenie mŕtveho
Po vynesení zosnulého a jeho položení
na miesto, kde malo dôjsť k jeho spáleniu, bol pravdepodobný
postup nasledovný: Po príchode smútočného sprievodu položili pozostalí
nosidlá s mŕtvym zabaleným do kože alebo látky na pohrebnú
hranicu a položili k nemu milodary. Mohli to byť predmety, ktoré
mal mŕtvy v obľube, ale tiež rôzne nápoje a pokrmy. Pohrebná
hranica mala roštovú konštrukciu a bola vysoká asi 1,8 m, dlhá 2
m a široká 1,2m (Galuška). Na jej realizáciu sa spotrebovali 3 –
4 m2 dreva. Zapaľovala sa ohňom, prineseným buď z domu zosnulého,
alebo tzv. živým ohňom, ktorý vznikal trením dreva o drevo
priamo na mieste hranice. Experimenty dokázali, že dokonalé
spálenie tela si vyžadovalo dobu cca 10 hodín horenia. Je zrejmé,
že k ďalším pohrebným krokom potom mohlo dôjsť až v
nasledujúci deň. Pozostalí potom pozbierali časti toho, čo
zostalo z pohrebnej hranice, najmä obhorené kúsky kostí a tieto
odniesli na pohrebisko. Tam sa pozostatky pietnym spôsobom
umiestnili buď do keramickej nádoby, ktorá sa zahrabala do zeme,
alebo v neskoršom období sa začali na uchovanie pozostatkov stavať
mohyly. Ich budovanie väčšinou nasledovalo až po pietnom uložení
pozostatkov. Niekedy na uchovanie pozostatkov boli zhotovené dokonca
rôzne drevené konštrukcie – akési domy mŕtvych. Vyskytujú sa
ale aj prípady, kedy najskôr bola vybudovaná mohyla a pozostatky
sa vkladali do nej.
Stojí stojí mohyla ... |
Na niekdajšom území západných Slovanov v ranom stredoveku sú archeologicky rozpoznateľné dva spôsoby pochovávania, pod mohylovými násypmi a v hrobových jamách na tzv. plochých pohrebiskách. Teritoriálne boli vymedzené oblasti s prevažujúcim mohylovým rítom, ich hranice možno však len približne predpokladať, pretože v poľnohospodárskych a podhorských terénoch padli za obeť obrábaniu pôdy. Vzhľadom k zničeniu niekedy aj celých pohrebísk, je ich existencia často doložená iba názvom napr. Homole, Na mohylky a ich časové zaradenie neoveriteľné. Na mohylníku v Skalici v roku 1922 I. L. Červinka zistil okolo 100 mohýl, pričom v roku 1943 V. Budinský Krička zmeral už iba 63 z nich. Geografické rozšírenie mohylových nekropolí v uzatvorených oblastiach možno vysvetliť prenikaním Slovanov na naše územie v niekoľkých vlnách rôznymi smermi a teda aj s odlišnými pohrebnými zvykmi. (Lutovský 1989,1996, Váňa 1952).
V strednej
Európe bolo vyčlenených 15 uzatvorených mohylových oblastí:
1.
Juhočesko – rakúska oblasť je najpočetnejšia s pochovávaním
v 7. až 9. stor. Spoločným znakom je použitie kamenných
konštrukcií a rozhodenie spálených drobných kostí na
pôvodnej úrovni terénu pod mohylovým násypom.
2.
Východočeská oblasť – s charakteristickým tzv. spodným
násypom a pochovávaním v 7. – 9. stor.
3.
Moravsko – západoslovenská oblasť s prevahou birituálnych
a kostrových mohylníkov so začiatkom pochovávania v 8.
stor. a koncom v priebehu 1. polovice 10. stor.
4.
Hornonitrianska oblasť - so skorým prechodom od žiarového
mohylového rítu ku kostrovému mohylovému pohrebu. Mohyly tu
budovali od 7. – 9. stor.
5.
Považská oblasť je rituálne nejednotná, s pomalým zánikom
žiarového pochovávania a väčším počtom birituálnych
mohylových nekropolí. Časové zaradenie: 8. – 9. stor.
6.
Turčianska oblasť – spoločným znakom je malá rozloha
mohylníkov a uloženie kostrových pohrebov na pôvodnej úrovni
okolitého terénu. Ide o hroby zo začiatku 9. stor.
7.
Východoslovensko – podkarpatská oblasť (včítane Zakarpatskej
Ukrajiny) – typické je rozhodenie drobných spálených kostí na
pôvodnej úrovni terénu a dlhé pretrvávanie žiarového
mohylového rítu. Datovanie: 8. – 9. stor., iba v Topoľovke
až do 11. stor.
8.
Lužická oblasť – spoločným znakom je použitie kameňov
v násypoch mohýl tzv. dlažby a aj drevené konštrukcie,
mohyly budovali od polovice 7. stor. do prelomu 10. a 11. stor.
9.
Sliezska oblasť- má väčšiu variabilitu v stavbe mohýl,
v hornooderskej skupine je častý spodný násyp, wroclavská
skupina používala kamenné konštrukcie, spoločné bolo použitie
drevených pravouhlých konštrukcií. Mohylové pochovávanie
pretrvávalo od 7. do 9. stor.
10.
Severokarpatská oblasť od Sanu po Vislu, na juhu po Karpaty –
charakteristické znaky má iba krakovská skupina, spodný násyp
v kombinácii s kamennými a drevenými prvkami.
Mohylový rítus začal v 7. stor. a skončil v 11.
stor.
11.
Lublinsko – sandomierska oblasť : typický je malý rozsah
nekropolí so začiatkom pochovávania už v 6. stor. a záverom
v 11. stor. Práve z najzápadnejšej oblasti Sandomiere
sa zrejme rozšíril mohylový rítus na východ.
12.
Bužsko – bialystocká oblasť sa vyznačuje mohylami s väčšími
rozmermi násypov a pochovávaním od 6. stor. Najväčší
rozvoj rítu prebiehal v 10. až 12. storočí. Tieto
skutočnosti umožnili spájať mohyly už s východnými
Slovanmi.
13.
Dolnohavolská oblasť je známa používaním hlinených násypov,
ktoré sú obklopené kruhovými priekopami. Mohylové pochovávanie
začína v 7. a končí v 9. stor.
14.
Oblasť labského ľavobrežia : pod násypmi sa našli zbytky
rozsiahlych hraníc, mohyly sú z 8. – 9. stor.
15.
Oblasť pobrežia Baltického mora : zahŕňa severnú časť Poľska
a Nemecka s výrazným zastúpením mohýl v oblasti
Lubeckého zálivu a Rujany. Zaujímavé je sústredenie
mohylových nekropolí pri pobreží, napr. v okolí Wolinu.
(Druhá volynská oblasť na poľsko – ukrajinskom prechode sa už
spája s východoslovanským mohylovým rítom, v nálezoch
prevažujú východoslovanské kultúrne prvky. Hradisko Volyň
v Pobuží bolo menšie ako Aksmanica s rozlohou 2,8 ha
a mohlo byť iba jedným z menej významných centier
Volyňanov. Zmienku o nich z Geografa bavorského časť
poľských historikov spájala s Woliňanmi pri
Balte, ukrajinskí a ruskí historici zasa s Volyňanmi
v Pobuží. Ondrej R. Halaga, 1985)
Na
území Slovenska prevažuje mohylový rítus v 7 oblastiach
(M. Hanuliak 2001) :
1.
Záhorská skupina: Gbely, Skalica- okolo 115 mohýl.
2.
Stredopovažská skupina: asi 23 mohýl, Borovce, Trenčín.
3.
Severopovažská skupina: Beluša, Dolný Moštenec, Orlové,
Sverepec, Prečín, Bohunice, Visolaje, spolu asi 135 mohýl.
4.
Žilinsko – čadčianska skupina: so 162 mohylami, Bitarová,
Divina, Dolný Vadičov, Hôrky, Kotrčiná Lúčka, Krasňany,
Krásno nad Kysucou, Žilina (Bánová, Teplička nad Váhom,
Závodie).
5.
Hornonitrianska skupina: 58 mohýl spolu v oblastiach Brezolupy,
Diviaky nad Nitricou, Ješkova Ves, Mačov, Koš, Nemčeky, Veľké
Hoste, Vysočany.
6.
Turčianska skupina: 13 mohýl spolu zistených v Blatnici,
Malom Čepčíne, Martine v časti Priekopa, Moškovci, Sučanoch,
Turanoch, Turčianskom Jasenove, Veľkom Čepčíne, Žabokrekoch.
7.
Zemplínsko – ondavská skupina: Malý Horeš, Kráľovský Chlmec,
Streda nad Bodrogom, Topoľovka a spolu 108 mohýl.(M. Hanuliak
2001)
Tento
výpočet lokalít je len približný. Vzhľadom k typicky
nízkemu či žiadnemu počtu predmetov vkladaných do slovanských
mohýl, ich zničeniu pri žiarovom ríte, či chýbajúcemu
antropologickému materiálu, niekedy ani po výskume nebolo možné
určiť obdobie a zaradiť ich k slovanským. V dobách
starších archeologických výskumov boli dokonca žiarové mohyly
považované za prázdne, keďže tých pár rozhodených drobných
spálených kostí v násypoch mohýl ľahko uniklo pozornosti.
Mohylový
rítus a rituál
Pôdorys
slovanských mohýl je kruhový, oválny, prípadne pozdĺžny so
zaoblenými rohmi. Dnešná veľkosť sa pohybuje pri kruhových
mohylách od priemeru 4 m napr. Orlové po dĺžku 27 m u oválnej
mohyly v Skalici. Pôvodná výška násypov je neznáma, mohyly
sú vystavené zvetrávaniu, prípadne sú zosunuté do žľabu na
svojom obvode, prešli teda rôznymi postdepozičnými
transformáciami.
Mohylový
rítus sa objavuje v 6. stor., končí približne v 10.
stor., na pobreží Baltického mora v 12. stor., na severe
Ruska nie sú neobvyklé mohyly ani v 16. storočí. Pri jednotlivých
mohylníkoch sa uvažuje o dlhej či krátkej chronológii. Ak
by mohylovú nekropolu využívala väčšia komunita, kapacitu
mohylníka by vyčerpali za krátku dobu. Pravdepodobnejšia je dlhá
chronológia, čoho dôkazom sú zadatované nálezy z birituálnych
mohylníkov. Mohylový rítus začína ako žiarový, asi v polovici
9. stor. sa mení na kostrový, teda pochovávanie nespálených
tiel. Na niektorých mohylníkoch sa našli žiarové i kostrové pohreby tzv. birituálne mohylníky.
V prípade dlhej chronológie, teda dlhej doby pochovávania na
mohylníku, je na týchto nekropolách príliš málo mohýl a vynára
sa otázka, kde sú ostatní mŕtvi z oblastí výlučne
mohylového pochovávania (Lutovský 1989, 1990). Počet mohýl na
Slovensku je približne 614, pre porovnanie počet plochých hrobov
z 9. – 10. stor. na Slovensku je asi 3239 (Hanuliak 2001). Na
mohylníkoch nemohli byť pochovaní všetci mŕtvi z tak
rozľahlých mohylových oblastí, ani keď sa sa vezme do úvahy
počet zničených mohylníkov a fakt, že v jednej mohyle
môže byť viac pohrebov. Nepoznáme počet mŕtvych v žiarových
mohylách, v kostrových mohylách je často jeden mŕtvy,
v Skalici napríklad 2 až 5 osôb a najväčšia mohyla č.
13 obsahovala až 11 hrobov (Kraskovská 1992). Mohyly predstavujú
zvýšený terén, asi z toho dôvodu sú v násypoch
zahĺbené aj sekundárne hroby, v obci Přítluky do starších
slovanských mohýl pochovali v 11. storočí ďalších mŕtvych
kostrovým spôsobom (Poulík 1951). Prázdne mohyly – kenotafy sú
na celom slovanskom území dokázané zatiaľ iba na Rujane
a v ruskom Gnezdove.
V slovanských
mohylách je tradične málo artefaktov, dôležité je ich
priestorové rozmiestnenie v násype a samotná skladba
násypu, ktoré naznačujú, ako prebiehali pohrebné rituály.
V dokumentácii prvých výskumov, ak sa vôbec nejaká robila,
práve tieto informácie chýbajú. Výskum sa obmedzoval na stredový
vkop do mohyly. V násypoch slovanských mohýl boli
identifikované ohniská, kamenné a drevené konštrukcie a
spodné násypy. V Bezemíne pri výskume násypu zistili, že
nebolo počkané až drevená konštrukcia dohorí , mohyla bola
navŕšená na ešte horiacu „hranicu“, čoho dôkazom sú
prepálené kamene pri zbytkoch driev (Kudrnáč 1951).
Žiarový
rítus
Spálené
kosti neboli ukladané podľa jednotného rítu, systém nebol
ustálený, odlišnosti boli nielen medzi mohylovými oblasťami,
ale aj v rámci jednej nekropoly. Kalcinované drobné kosti sa
našli rozhodené po pôvodnej úrovni okolitej zeme, rozptýlené
jednotlivo či v skupinách v celom telese mohyly, uložené
v jamke, vysypané na povrchu spodného násypu, v urne v
plášti aj na báze mohyly, urny boli umiestnené aj na povrchu
mohyly, dokonca na koloch, vyčnievajúcich z mohýl. Toto
nadmohylové pochovávanie u východných Slovanov popísal
Nestor, kosti vkladali do malej nádobky a postavili na stĺpy
pri cestách. Nadmohylový pohreb sa zistil vo Vitějoviciach a
v Kožlí u Orlíku, zlomky keramiky sa takomto prípade
nájdu na svahu a na báze mohyly (Lutovský 1996, AR 1996,
2012). V Bulharoch sa priamo v mohylovom násype nenašli žiadne
stopy pohrebu, fragmenty 2 nádob ležali v žľabe vedľa
mohyly. Predpokladá sa, že pôvodne boli uložené spolu s pohrebom
na vrcholku mohyly, odkiaľ sa časom zosunuli po jej svahu do žľabu,
ktorý ju obkolesoval (Nekvasil 1955). Iný spôsob uloženia urny sa
našiel vo Veľkých Hostiach, nádoba s nedohorenými kosťami
bola zapustená do plášťa mohyly v hĺbke asi 30 cm (Točík
1978).
V oblastiach
s prevládajúcim spodným násypom sa popol spolu s malým
množstvom drobných spálených kostí nachádza rozsypaný
na povrchu tohto kompaktného telesa, ktoré bolo následne prisypané
plášťom mohyly. Tento spôsob je rozšírený v SV Čechách
v Prachovských skalách, Nadslavi, Vinařiciach
a Dvakačoviciach (Turčan 1984). Skupinky spálených drobných
kostí rozptýlených do celého telesa mohyly sa našli v Bezemíne
(Kudrnáč 1951). Vo Vysočanoch na Dyji boli žiarové pohreby
vysypané na pôvodnej úrovni okolitej zeme pod mohylovým násypom.
(Král 1955).
Ďalším
spôsobom je uloženie nedopálených zlomkov kostí do jamky.
V Kráľovskom Chlmci boli všetky skúmané mohyly žiarové
s dvomi i viac pohrebmi v jednej mohyle, jamky boli
vyhĺbené do spodného telesa alebo podložia mohyly. Niekoľko
spálených kostí sa v menších skupinách našlo i v násypoch
mohýl (Budinský – Krička 1950). Na východnom Slovensku prevláda
žiarový rítus a doložené sú takmer všetky spomínané
spôsoby uloženia pohrebov, do vyhĺbenej jamky, na kôpky, do torza
nádoby – v staršom období. Pravdepodobne mladšou fázou
bolo rozhodenie drobných rozdrvených nedopálených kostí na
úrovni terénu alebo do celého násypu. Na strednom Slovensku
prevláda rozptýlenie na pôvodnej úrovni terénu (Hanuliak 2001).
V birituálnej Skalici bola zistená veľká variabilita
žiarového rítu od uloženia v popolniciach, vo vyhĺbených
jamkách, na kôpkach, na pôvodnej úrovni zeme a v jednom
prípade zostali na žiarovisku (Kraskovská 1992). Druhým najväčším
mohylníkom severozápadného Slovenska sú Visolaje.
V roku 1960 Považské múzeum
zistilo žiarový rítus s jamkami zapustenými do podložia.
V mohyle č. 2 bola vo výplni jamky hlina najintenzívnejšie
prepálená a obsahovala najviac kostí. V jamke zrejme
horel oheň.
Zaujímavý
je nález žiarových hrobov aj medzi mohylami v lokalite
Přítluky (Poulík 1951) a akýsi systém ku zlepšeniu ťahu
pri horení vo Veselí nad Lužnicí. Do zvetralej skaly pod
mohylovými násypmi boli vyhĺbené priekopové obdĺžnikové jamy
a plytké jamky šikmého smeru. V druhej mohyle boli do
steny takejto jamy zasadené kamene akoby pre umožnenie ťahu.
V žiadnej z jám sa nenašiel pohreb, čo podporilo túto
myšlienku (Turek 1952). Zatiaľ ojedinelým javom na Slovensku je
kamenné obloženie nedopálených kostí. V Kráľovskom Chlmci
v okrúhlej mohyle boli 3 žiarové pohreby, v južnej
časti mohyly bola kamenná komora z troch kameňov, pod ňou
uhlíky a popol, smerom na západ bolo žiarovisko s priemerom
1m s prepálenou hlinou. Mŕtvi boli spálení v južnej
časti mohyly (Pastor 1951).
Z tohto
výpočtu je zrejmé, že pod jednou žiarovou mohylou sa okrem zuhoľnatených drevených konštrukcií, popola a nedopálených kostí našli
aj menšie prepálené plochy – ohniská, na ktorých kremácia pre
ich malú veľkosť nemohla prebiehať. Zakladanie týchto ohňov je
prejavom rituálnych obradov (Lutovský 1996).
Dôkazov
spaľovania mŕtvych priamo na mieste, kde mala byť navŕšená
mohyla je málo. Na Slovensku je to mohyla č. 14 v Kráľovskom
Chlmci (Budinský – Krička 1980), v Čechách Kožlí
u Orlíka. Žiaroviská, teda miesta na ktorých Slovania
spaľovali svojich mŕtvych sa zatiaľ nepodarilo nájsť. Na základe
etnografických prieskumov mohlo spaľovanie prebiehať priamo
v osadách (Turčan 1984). Hranica však nemusela byť nutne na
sídlisku či pohrebisku. Pri výskumoch pohrebísk sa čiastočne
odkrývala i plocha medzi mohylami. Zatiaľ všade chýbajú
dôkazy veľkého ohňa a spálených kostí by malo byť okolo
3000 kubických centimetrov, nie pár rozhodených úlomkov
(Lutovský 1996).
Kostrový
rítus
Kostrový
rítus začína na prelome 8. – 9. stor., vystriedal staršie
žiarové pochovávanie. Nový spôsob pochovávania mohli priniesť
skupiny migrujúce pod tlakom avarského kaganátu (Hanuliak 2001).
Aj v kostrovom ríte sa prejavili rôzne spôsoby ukladania
mŕtvych buď na úrovni terénu pod mohylovým násypom, alebo
do hrobových jám obdĺžnikových či s výklenkami
vyhĺbených do podložia mohýl. Pre nedostatok údajov získaných
z doposiaľ preskúmaných mohylníkov nemožno na Slovensku
dokázať, že pochovávanie na úrovni terénu predchádzalo
pohrebom v hrobových jamách. Kostry z úrovne terénu
bývajú často úplne strávené, čo znemožnilo antropologický
prieskum a podrobnú chronológiu. Nálezom hrobových jám pod
mohylami v Bánovej sa skončili i úvahy o pochovávaní
na pôvodnej úrovni zeme v horských a skalnatých
územiach, kde sa jamy ťažko hĺbia. V Stěbořiciach boli
hrobové jamy tiež vyhĺbené až do zvetralej skaly, mužská
kostra bola v drevenom ráme a ženská v rakve (Jisl
1953). V hrobových jamách Slovanov sa často objavujú rôzne
úpravy drevom, ako v mohylách tak na plochých pohrebiskách.
Pozostatky drevených úprav sa našli i pri pochovávaní
na úrovni terénu. Vo Sverepci v mohyle č. 3 bola kostra
orientovaná v smere V – Z. Pri lebečnej kosti bol 85 cm dlhý
zvlnený pás uhlíkov v smere S – J, ktorý mohol vzniknúť
suchou destiláciou dreva, mŕtvy bol obložený drevom na spôsob
truhly. Pás uhlíkov 85 cm dokazuje šírku rakvy či dreveného
obloženia. Na juh od kostry pod mohylovým násypom sa našla
pahreba. Tá bola aj v kostrovej mohyle č. 4 a v mohyle
č. 2 boli pahreby dve (Petrovský – Šichman 1968). Oba spôsoby
kostrového ukladania sa našli napr. v Skalici i vo
Veľkých Hostiach. V Skalici bol jeden muž pochovaný v truhle
vydlabanej z dubového kmeňa, v niektorých prípadoch
bolo telo v truhle z dubových dosák (Kraskovská 1959).
Na birituálnom mohylníku vo Veľkých Hostiach boli v 6
prípadoch hrobové jamy a v 9 mohylách ležali mŕtvi na
úrovni zeme. Zapustené jamy mali väčšie rozmery aj 330 x 200 cm,
v dvoch jamách sa našli stopy rituálneho ohňa. Mohyla č. 6,
okrúhla s priemerom 9m a výškou 0,35 m, s hrobovou
jamou o hĺbke 1,25 m, niesla stopy po väčšom ohni. Na dne jamy
i v jej rohoch sa našli kusy spáleného dreva. Je to
kostrový hrob kombinovaný so žiarovým rítom, drevená hranica
bola postavená v hrobovej jame, mŕtvy bol čiastočne spálený.
Nad týmto pohrebom, bol v tej istej jame ešte jeden mŕtvy
(Porubský 1954). Dve hrobové jamy pod jednou mohylou sa našli
v Bánovej, boli v nich nespálené telá bojovníkov
prikryté kôrou stromov. V mohyle boli zbrane a pre
severozápadné Slovensko ojedinelé hrobové jamy tiež svedčia
o prítomnosti členov vojenských veľkomoravských družín 9.
storočia (Moravčík 1975). Plytšie či hlbšie hrobové jamy boli
i v Skalici, s rôznymi úpravami drevom, steny boli
obložené z dvoch alebo štyroch strán doskami a trámami.
Niektorí mŕtvi ležali na drevenej podložke alebo boli zvrchu
prikrytí doskou. Rovnako ako v Bánovej i tu sa našli
mŕtvi uložení na kôre stromu, alebo bol na dne jamy
rozložený mach (Kraskovská 1992). Zaujímavosťou je zmienka zo
Stěbořic, kde bola výplň hrobovej jamy tak sypká, že po jej
odkrytí boli viditeľné oblúkové stopy po vysekávaní jamy na
jej stenách - pravdepodobne sekerou. V stene za hlavou kostry
bol výklenok. Hĺbka jám bola až 155 cm (Jisl 1953).
Podľa
slovanského zvyku boli mŕtvi ukladaní v smere V – Z,
s nohami na východe a hlavou na západe, aby mali tvár
obrátenú k východu slnka. Na mohylníkoch sa spravidla
vyskytujú aj mierne odchylky v smeroch SV – JZ a pod.
Napríklad v Skalici malo základnú V – Z orientáciu 61
mŕtvych a 5 malo orientáciu S – J a SV – JZ
(Kraskovská 1992). Najväčší slovanský mohylník na
severozápadnom Slovensku, birituálne Krasňany, s 51 mohylami
mali kostrové hroby uložené na pôvodnej úrovni terénu
orientované v smere V- Z (Moravčík 1975). Odlišná
orientácia S – J sa zistila v mohyle č. 2 v Beluši
Koscelišči a v dvoch mohylách vo Sverepci Podvrčší.
Takmer strávené kostry boli obložené kamením do tvaru obdĺžnika
v smere S – J. Zoznam hrobov s výnimočnou orientáciou
na moravských nekropolách vypracoval B. Dostál. V. Hrubý zasa
uviedol, že v týchto hroboch možno hľadať príslušníkov
iného etnického pôvodu, preto A. Petrovský Šichman v súvislosti
so Sverepcom vyslovil otázku, či tu nešlo o bojovníkov
cudzieho pôvodu, ktorí ale používali slovanské predmety
prítomné v mohylách. Aj kamenné obloženie pozostatkov kostry v
mohyle č. 1 bolo tak úzke (25 cm), že mŕtvy musel byť uložený
na boku, nie naznak ako bolo u Slovanov obvyklé (Petrovský
Šichman 1968). Jednou z možností miernych odchyliek od
východozápadného smeru ku severu či juhu by mohla byť poloha
Slnka v rôznych ročných obdobiach, alebo problémy s presným
určením východu Slnka v ranom stredoveku na nekropolách so
zlým výhľadom na obzor.
Birituálne mohyly a mohylníky
Spoločný
výskyt žiarového i kostrového rítu na jednom mohylníku je
prechodnou fázou od spopolňovania mŕtvych v 7. – 8. stor.
ku pochovávaniu nespálených tiel, formujúcom sa v prvej
polovici 9. storočia. Proces premeny rítov možno najlepšie
pozorovať na nekropolách, ktoré boli preskúmané takmer celé ako
birituálne Krasňany, Skalica a Veľké Hostie, kde sa spoločne
vyskytujú žiarové i kostrové mohyly. Biritualita je hodne
zastúpená v hornonitrianskej skupine mohýl. Za súčasného
stavu výskumu sa zdá, že mohylníky v údolí Bebravy ako
Veľké Hoste, Brezolupy a Jerichov majú niekoľko podobných
znakov. Žiarové mohyly majú väčšie rozmery ako kostrové,
v každej mohyle je len jeden hrob a najčastejším
milodarom sú predmety patriace so výstroje bojovníka (Porubský
1954).
Prejavom
bezproblémového prestriedania rítov môže byť existencia mohýl,
ktoré obsahujú žiarový aj kostrový hrob pod jedným násypom
(Hanuliak 2001). V Bitarovej, v mohyle č. 17 s priemerom
10 m, bol žiarový hrob v násype mohyly a pod násypom
dva kostrové hroby orientované v smere JZ – JV a V –
Z, jeden mŕtvy bol vo východnej časti mohyly, druhý
v západnej (Budinský – Krička 1957). Birituálna mohyla
bola aj v Beluši Koscelišči, kde sa v roku 1963 zistilo
žiarové i kostrové pochovávanie pod jedným násypom na
pôvodnej úrovni zeme. Kostrový hrob bol zavalený kamením
(Petrovský – Šichman 1964). Rovnako v Skalici sa pod jednou
mohylou našli žiarové i kostrové hroby, v Krasňanoch
pri Žiline v oválnej mohyle boli dva kostrové a dva
žiarové hroby.
Až
na 31% skúmaných mohylníkov z územia Slovenska sa nedá
jednoznačne potvrdiť ani jeden z troch uvedených rítov. Osem
nekropol je uvádzaných ako birituálne, hoci bola preskúmaná len
jedna alebo dve mohyly (Hanuliak 2001).
Dlhé
mohyly, hromadné a kumulatívne mohyly.
Oválne
dlhé mohyly západných Slovanov možno nájsť v celej
strednej Európe, v Čechách, na Morave, v Poľsku a na
Slovensku, v menšej miere v Nemecku. Za
hromadné považujeme iba tie dlhé mohyly, ktoré pozostávajú
z viacerých mohylových násypov (bez ohľadu na počet
pohrebov), čo je bežné vo východoslovanskom prostredí. Ich dlhé
mohyly boli vytvorené postupným prisýpaním jednotlivých mohýl,
konečná dĺžka je aj 40 m a obsahujú i 22 žiarových
pohrebov (Lutovský 1996). Príkladom hromadnej mohyly z územia
Čiech je dvojitá mohyla v Bechyňskej Smolči a zo
Slovenska Borovce pri Piešťanoch.
Rozmer
dlhých mohýl západných Slovanov je okolo 20m, v Skalici mala
mohyla č. 22 až 27 m. Prvé české výskumy takýchto mohýl
urobil Rudolf Turek vo Veselí nad Lužnicí, dlhé mohyly mali rôznu
skladbu násypu. Napríklad oválna mohyla č. 3 západovýchodného
smeru mala pôvodne jadro na východnej strane, kde bolo spodné
teleso zo žltej hliny, na jeho povrchu bola popolavá vrstva
a nasadali ďalšie vrstvy z hliny a štrku, v hornej
časti sa po celej jej dĺžke ťahal pruh rozhodených drobných
spálených kostí. Mohyla mala niekoľko pohrebov, zrejme dvojitý
žiarový pohreb na západnej strane a nad východnou bázou
mohyly ďalší žiarový pohreb (Turek 1952). Dlhá žiarová mohyla
bola preskúmaná aj v Dvakačoviciach. Mohyla č. 6 s rozmermi
1640 cm x 1080 cm a výškou 130 cm mala jednoduchú stavbu so
spodným udusaným telesom, naň bola položená horná vrstva hliny,
premiešaná s uhlíkmi a menšími zbytkami spálených
driev. Na Z, V a S strane bola obklopená žľabmi
(Turčan 1984).
Dlhá mohyla |
Ojedinelá
je stavba tzv. kumulatívnej mohyly v Kožlí u Orlíku,
mohyla bola vytvorená zo 4 násypov umiestnených do štvorca,
pohreby boli len pod dvomi násypmi. Do zeme zapustili drevený kol,
upevnili kamením, prisypali malú mohylku. Pri jej báze zapálili
oheň. Ešte v priebehu horenia mohylu dosypali. V tesnej
blízkosti rovnakým postupom vybudovali ďalšiu mohylu. Nádoby s
popolom umiestnili na koly. Ďalší postup bol výnimočný. Na
západnej strane týchto mohýl ohraničili priestor kamením
a zapálili mohutný oheň a ešte horiaci zasypali kamením
a hlinou, na vrchu rozbili dve nádoby. Všetky násypy pokryli
kameňmi a prisypali štvrtú mohylu z hliny. Pohreby boli
iba v prvých dvoch mohylách – na koloch, všetko ostatné
bolo súčasťou nejakých rituálnych pohrebných obradov (Lutovský
AR 1996).
Na
birituálnom mohylníku v Brezolupoch boli 4 mohyly, 2 okrúhle
a dve oválne. Oválna mohyla č.1 bola dlhá 12 m, vysoká 65
cm. V hĺbke 20 – 25 cm pod úrovňou okolitej zeme boli
pozdĺž dlhej osi mohyly 2 kostrové hroby orientované hlavou na
západ. V blízkosti každého hrobu bolo jedno spálenisko.
Mohyla č. 4, tiež oválna, s orientáciou S – J, dlhá 16 m,
široká 12 m s výškou 105 cm bola birituálna. V strede
násypu sa našli rozhodené zlomky spálených kostí. Ďalšie
pohreby boli blízko úrovne zeme, jeden bol kostrový, bez truhly,
kostra orientovaná hlavou na západ, druhý bol popolnicový so
spáleniskom 185 cm dlhým a 130 cm širokým so zlomkami
spáleného dreva, popolnica bola takmer zachovaná, lepená ručne
s prepálenými kosťami. Severozápadne bol ďalší žiarový
hrob s popoliskom 290 cm x 150 cm so zlomkami spáleného dreva
a spálenými kosťami. Posledný hrob v tejto mohyle bol
popolnicový so zlomkami nedopálených kostí (Budaváry 1935). Na
birituálnom mohylníku v Jerichove mala oválna mohyla č. 4
severojužného smeru rozmer 16,20 m x 9,35 m a výšku 130 cm.
Bola žiarová, obsahovala nedopálené drobné kosti rozhodené
v mohylovom násype s úlomkami nádob a spáleného
dreva. Ohne boli zapálené pred začatím stavby násypu. V hĺbke
105 cm od vrcholku mohyly v JZ časti bolo odkryté spálenisko
120 cm x 70 cm, ktorého popolovitá vrstva mala hrúbku 4 cm.
Západne sa nachádzalo malé ohnisko. V juhovýchodnej
časti, na úrovni okolitej zeme bolo ďalšie ohnisko s priemerom
50 cm a s prepálenou vrstvou hrubou 8 cm – 10 cm. Mŕtvi zo
žiarových hrobov Jerichova boli spálení mimo mohýl (Budaváry
1935).
Mohylové
násypy.
Skladba
mohylového násypu je to najpodstatnejšie, má vyššiu vypovedaciu
hodnotu než samotné artefakty uložené do mohýl, prezrádza stopy
rituálov. Násyp môže byť homogénny, so spodným telesom,
s kamennými či drevenými pravouhlými konštrukciami. Spodné
teleso, násyp je primárna mohyla na ktorú prisypávali ďalšie
vrstvy. Líši sa od svojho nadložia tvrdosťou a kompaktnosťou.
Toto udusanie spodného násypu je charakteristické napr. pre oblasť
východočeskú a juhočeskú, Bojetice, Dvakačovice, Nadslav,
Prachovské skaly, Vinařice. Pri žiarovom ríte boli kremačné
pozostatky často rozhodené po povrchu takéhoto spodného násypu.
V Dvakačoviciach sa vrstvy spodného telesa v profile
odlišovali farebne a zložením len u mohýl 1,6,9, zatiaľ
čo mohyly 3 a 4 mali obe vrstvy nasypané z rovnakého
materiálu, odlišovali sa svojou kompaktnosťou. V mohyle č. 4
boli tieto vrstvy ešte oddelené tenkou ílovitou vrstvičkou. Podľa
prvotných predpokladov ku vzniku spodného telesa došlo udupaním
pri rituálnych tancoch, ktoré mohli prerásť do športových
bojov, doložených u ruských Slovanov (Turčan 1984). Vo
Veselí nad Lužnicí boli tiež zdokumentované spodné násypy.
Mohyla č. 1 mala pod vrchným svetlým piesčitohlinitým násypom
tmavšie sfarbený spodný násyp, ich rozhranie bolo pokryté
nepravidelne uloženými kameňmi. Mohyla č. 4 bola zasa nasypaná z
piesku dvoch odtieňov, tak sa podarilo rozlíšiť spodné teleso
(Turek 1952). Zdokumentovanie skladby mohylového násypu na
slovenských mohylníkoch často nebolo možné, záchranný výskum
nasledoval až po ich zničení pri lesných a poľnohospodárskych
prácach. Príkladom sú Sverepec Podvrščie čí Kráľovský
Chlmec, kde už šlo v roku 1966 o pamiatkovo chránenú
archeologickú lokalitu, napriek tomu bolo 21 mohýl zničených pri
odstraňovaní lesného porastu. Zostávajúce kráľovskochlmecké
žiarové mohyly odkryté pri systematických výskumoch boli
vybudované z hliny najbližšieho okolia, bez použitia kameňa,
výnimkou bola iba mohyla č. 3 obsahujúca pás kameňov
v povrchovej vrstve násypu (Budinský Krička 1980).
Drevené
konštrukcie.
„Domy
mŕtvych“ teda vnútorné pravouhlé drevené konštrukcie
v mohylách boli používané vo väčšine stredoeurópskych
mohylových oblastí západných Slovanov, na Slovensku, Morave,
v Čechách, Malopoľsku, Sliezsku a Lužici. Rámce zo
zuhoľnatelého dreva boli v Čechách po prvýkrát
zdokumentované v roku 1922 Josefom Antonínom Jírou
v Hlohovičkách, zverejnenia sa však dočkali až po
sedemdesiatich rokoch. Kompletne boli zaznamenané až v Prachovských
skalách a Nadslavi, a po ďalších dvadsiatich rokoch
v Malopoľsku vo výskumoch Heleny Zoll – Adamikowej (Lutovský
2012). Veľkosť strany rámca je zvyčajne 3 – 4m, rozdiely sú
v spôsobe konštrukcie, tvorí ju guľatina, dosky alebo vetvy
stromov. Konštrukčné rozdiely možno pozorovať aj v rámci
jedného pohrebiska napr. Kožlí u Orlíku. Súčasťou
prechodového rituálu zo sveta živých bolo zničenie konštrukcie
ohňom. Tento postup uplatnili i vo Vitějoviciach, rámec
nájdený v mohyle meral 3m x3m s nárožiami orientovanými
ku hlavným svetovým stranám. Celá konštrukcia prešla ohňom,
hlina v okolí bola do červena prepálená, miestami až do
hĺbky 20 cm (Lutovský 2012). Na birituálnom mohylníku v Kožlí
boli vybudované pravouhlé drevené konštrukcie v mohylách
žiarových i kostrových, použité bolo drevo duba, v menšej
miere borovice a jedle. Ohniská nájdené v kumulatívnych
mohylách tiež obsahovali drevo duba (Lutovský AR 1996). Vo veľkej
pozdĺžnej mohyle v Dvakačoviciach sa spolu s uhlíkmi
našli aj zbytky spáleného dreva (Turčan 1984). Prepálené
drevené konštrukcie sú doložené aj z mohýl Bezemína.
„Hranica“ bola zapálená a ešte počas horenia zahádzaná,
nebolo počkané až dohorí (Kudrnáč 1951). V Považskej
mohylovej skupine sa našli zuholnatené pozostatky drevených
pravouhlých konštrukcií v žiarových mohylách birituálnej
Bitarovej, s rozmerom 4m x 4m a v okolí vrstvy
prepálenej hliny. Po zapálení konštrukcie nad ňu navŕšili
násyp, nakoniec iba tlela. V Bánovej sa v mohylách
zistila do štvorca prepálená hlina, stopa po drevenom rámci
(Moravčík 1975). Na birituálnom mohylníku v Krasňanoch
v mohyle č. 24 bol kostrový hrob s orientáciou SZ – JV
na úrovni pôvodnej okolitej zeme obklopený úzkymi pruhmi tmavej
hliny v tvare obdĺžnika. Hrob bol pôvodne obložený zo
štyroch strán drevenými žrďami, tie dlhšie na východnej strane
presahovali až za kratšie. V mohyle č. 29 bol mŕtvy obložený
drevom iba z dvoch strán, rovnako v mohyle č. 38
(Budaváry 1938 – 1939). Drevené konštrukcie západných Slovanov
neboli postavené kvôli stabilite násypov, pred vybudovaním mohyly
boli zapálené, drevo ale nestačilo dohorieť, čoho dôkazom je
jeho premena na drevené uhlie(vzniká pri horení bez prístupu
vzduchu). Konštrukcie sú prejavom nám bližšie neznámych
pohrebných rituálov. V prípade, že drevo dohorelo úplne,
zostala na mieste viditeľná prepálená hlina (Lutovský 1996).
Kamenné
konštrukcie a kamenné prvky v mohylách.
Kamenné
konštrukcie slúžiace ku spevneniu mohýl Slovanov sú na území
Slovenska, Čiech a Moravy menej rozšírené. V oblastiach
s kamenistým geologickým podložím sú nepravidelne
rozmiestnené kamene súčasťou násypov, do ktorých sa dostali
z miesta brania materiálu na vybudovanie mohyly. Výnimočne
tvoria kamene zhluk uprostred mohyly tzv. jadro, kamenný okruh po
vonkajšom obvode mohyly – veniec, alebo príkrov na povrchu mohyly
nazývaný plášť. Výrazne bol použitý kameň v Bezemíne,
niektoré mohyly boli z väčšej časti vybudované z naplocho
kladených kameňov. Mohyla B bola postavená z troch vrstiev
tesne vedľa seba kladených kameňov, tri kamene mali veľký rozmer
125cm x 60cm x25cm (Kudrnáč 1951). Kamenné jadro mohyly bolo
zaznamenané v mohylách v Kožlí u Orlíka. V kumulatívnej
mohyle č. 2 tvorili kamene plášť v západnej časti mohyly
a pod ním aj trojvrstvové jadro. Vo Vitějoviciach lemovali
kamene z vonkajšej strany drevenú pravouhlú konštrukciu
(Lutovský AR 1996, 2012). V slovenských mohylových oblastiach
boli kamenné konštrukcie zaznamenané len vzácne. V Kráľovskom
Chlmci mohyla č. 5 obsahovala 3 žiarové pohreby, jeden z nich
bol pod kamennou komorou, pozostávajúcou z troch kameňov.
V mohyle č. 6 bol žiarový hrob umiestnený na úrovni
pôvodnej zeme pod väčším dlhým kameňom, okolo ktorého boli
rozptýlené drobné kosti. Tieto boli obložené z J,
V a Z ďalšími kameňmi tvoriacimi konštrukciu
mohyly (Pastor 1951). Na druhom kráľovskochlmeckom mohylníku mala
mohyla č.3 kamenný pás 60cm široký v povrchovej vrstve na
hrebeni mohyly (Budinský Krička 1950). Kamenné prvky boli použité
i vo Sverepci Podvrčší. Do pásu uhlíkov v kostrovej
mohyle č. 1 boli zapustené malé kamene do tvaru obdĺžnika 60cm x
170cm, dlhšou osou v smere S – J. Kamene ohraničovali
polohu mŕtveho. V mohyle č. 2 boli umiestnené dva veľké kamene
ku nohám mŕtveho (Petrovský – Šichman 1964). V mohyle č.
6 v Kožlí bol kolmo postavený výrazný plochý kameň. Veľké
kamene mali pri nohách aj mŕtvi v mohylách 8 a 9. Po
nasypaní mohyly kamene zostali celé pod násypom, nepresahovali nad
povrch mohyly, nebolo ich vidieť. V priestore medzi mohylami,
tesne pod povrchom sa našla kamenná dlažba, na ktorej sa možno
odohrával pohrebný obrad. Veľké a ťažké kamenné bloky sa
do mohýl nemohli dostať náhodou pri braní materiálu na násyp,
museli byť do mohýl umiestnené zámerne (Lutovský 1996).
Priekopy okolo mohýl.
Na
vonkajšom obvode niektorých mohýl sú rôzne hlboké a široké
priehlbne, ktoré vznikli odoberaním zeminy na navŕšenie
mohylových násypov, ich ďalšia funkcia nie je istá. Jedna
možnosť je snaha o odvádzanie spodnej vody, aby mohyly
nestáli vo vlhkom prostredí. Mohylníky by sa potom museli
nachádzať vo vtedy mokrom, močaristom teréne. Ďalšia
a pravdepodobnejšia alternatíva je, že žľaby mali kultový
význam. Podľa Heleny Zoll – Adamikowej priehlbne naplnené vodou
alebo aspoň čiastočne mokrejšie od okolia mohli oddeľovať svet
mŕtvych od sveta živých. Mohylové nekropoly v južných
Čechách s väčšími väzbami na hradiská než neopevnené
sídliská sú vždy navzájom oddelené práve vodným tokom. Pri
výskume A. Knora v Dvakačoviciach sa zistilo, že priehlbeň
okolo mohyly č. 6 sa na južnej strane stráca a rovnako aj na
JZ strane mohyly č. 9. Fakt, že žľaby neboli vykopané okolo
celého obvodu mohyly a na južnej strane sa strácali uviedla
aj H. Zoll – Adamikowá u viacerých pohrebísk Poľska a V.
Kucharenko v oblasti Novo Miropolje na rieke Sluč. Tento
„mostík“ na južnej strane bude možno súvisieť s kultom
slnka (Turčan 1984). V Bulharoch sa priehlbne okolo
jednotlivých mohýl zistili až po plošnom odkryve v priestore
medzi mohylami. Mohyla č.1 mala nerovnako široké žľaby na svojej
JZ, JV a SV strane. Mohylu č. 2 obklopovala zasa polkruhová
priekopa začínajúcu na juhu a končiaca na severovýchode.
V žľaboch mohýl sa našli fragmenty keramiky, žiarové
pohreby mohli byť pôvodne umiestnené na vrcholku mohyly
v popolnici, tie sa časom rozpadli a zosunuli po svahu do žľabu
pri jej báze (Nekvasil 1955). Najrozľahlejšiu mohylu s priemerom
12m a výškou 1,5m v Lhote pri rieke Mže obklopuje žľab
šírky 1,6m – 2,4m, vo Veselí nad Lužnicí mala priehlbeň na
severnom a východnom obvode mohyly
č. 2 a dobre viditeľné priekopy uviedol aj J. Jisl
v Stěbořiciach. Vo Vitějoviciach obklopovali žľaby šírky
1m jednotlivé mohyly vybudované v strede mohylového
pohrebiska. V Bitarovej v považskej mohylovej oblasti mala
žľab mohyla č. 17 na svojej južnej a severnej strane, okolie
mohyly bolo údajne stále močaristé, preto majiteľ pozemku žľaby
zasypal (Budinský Krička 1957). Vo Sverepci na Podvrščí
u kostrovej mohyly č. 1 boli plytké žľaby vykopané pod
južným a západným okrajom mohyly, zrejme z nich bol
braný materiál na násyp (Petrovský – Šichman 1968). Vo Veľkých
Hostiach bola z veľkých žiarových mohýl preskúmaná jedna,
hlina na jej násyp bola braná z priekopy okolo jej obvodu
(Porubský 1954).
Koly
v mohylách.
Koly
sú ďalším typom drevenej štruktúry v mohylách, ich
existencia je archeologicky doložená nálezmi kamením obložených
kolových jamiek. Popolnice s pohrebom mohli byť umiestnené
priamo na koloch, ako tento pohrebný zvyk popísal Nestor
u východných Slovanov. Druhá alternatíva je názor S. A.
Azjumovej, stĺpy v mohylách mohli byť ukončené plastikami
slovanských božstiev. Stopy používania kolov sa zachovali aj
v názvoch pohrebísk. V Tepličke pri Žiline sa mohylník
nachádza v polohe Kolianske, na Morave sa zachoval názov
Kůlové pole, označujúci miesto slovanských hrobov. Starý
slovanský zvyk stavať koly v mohylách dokazujú kolové jamky
zachytené napr. v Bitarovej, Bánovej a vo Sverepci. Na
Podvrščí vo Sverepci sa našla v strede mohyly kolová
jamka, obložená kameňmi na stenách i dne. Priemer jamky bol
40 cm pri hĺbke 30 cm pod pôvodným povrchom zeme (Petrovský
Šichman 1964, 1968).
Vykradnuté mohyly na SZ Považí. Je na ne smutný pohľad |
Mohylový
inventár
Získavanie
artefaktov zo slovanských nekropolí spravidla chudobných na nálezy
nie je prioritou, dôležitejšie je ich priestorové rozmiestnenie.
Charakteristická jednoduchosť hrobovej výbavy nie je odrazom
chudoby Slovanov, je zdanlivá, zámerná a je výsledkom
pohrebných zvyklostí. O prítomnosti príslušníkov mocenskej
elity môže svedčiť veľkosť mohylového násypu, veľkosť
hrobovej jamy a jej úprava, centrálna pozícia mohyly v rámci
nekropoly lebo naopak jej osamelosť. Prevažné percento nálezov
tvoria fragmenty keramiky. Celé nádoby boli rozbíjané mimo
mohylu v súvislosti s nejakým pohrebným rituálom
a vhodené do násypu. Nie vždy sa dá zrekonštruovať celá
nádoba, do mohyly sa dostala iba časť črepov a nie je
vylúčené, že pozostalí prinášali črepy pozbierané z okolia
svojho obydlia, tak sa do mohýl dostala keramika starších
kultúr. Niektoré staršie úlomky sa do mohýl dostali z miesta
brania materiálu na násyp. Rovnako sa do nich mohli dostať
i kamenné štiepané čepeľové nástroje a hladené
brúsiky, sú často dokladom osídlenia lokality staršími
pravekými kultúrami.
Do mohýl boli vkladané predmety dennej potreby: nože (u žien i mužov), prasleny, kosáky, kresacie kamene, vedierka. V menšej miere šperky: sklenené korálky, gombíky, náušnice. Za prítomnosť bojovníkov a jazdcov sa považujú nálezy súčastí ich výstroje: sekery, hroty šípov, kopijí, oštepov a výnimočne meč. Železné nástroje a zbrane sú zle zachované, deformované hrdzou. Za bojovnícke sú označené niektoré mohyly zo Sverepca, Krasnian a Bánovej. Výnimočne sa zachovali odtlačky tkanín v Stěbořiciach, môžu byť pozostatkami odevu. Zbytky tkanín zachytené na vonkajších stranách ostrôh sú skôr dokladom zabaľovania zomrelých do látky, prípadne bolo textilom vyložené dno hrobu (Jisl 1953). V Kráľovskom Chlmci sa pri analýze zuhoľnatelých zbytkov dreva našli úlomky kože a to v dvoch mohylách č. 12 a 20. Na tomto mohylníku sa v šiestich násypoch zistili zvieracie kosti. V mohyle č. 20 bola vyhĺbená jamka ktorej výplň tvorili iba kalcinované kosti zvierat, v tomto prípade ide o obetu v podobe zvieracieho žiarového hrobu (Budinský Krička 1980). Bohatšie boli iba mohylové pohrebiská v oblasti Turca, mohyly rozkopané v r. 1804 v Priekope a v r. 1872 v Malom Čepčíne. V. Groó tu odkryl mohylu veľmoža pochovaného v truhle. Spolu s ním údajne pochovali i jeho koňa. Okrem zbraní (kopije, šípov, sekery)bola súčasťou hrobu i uzda, pozostávajúca z tyčinky zavesenej do krúžku, dva strmene a ostroha s tŕňom. Z celého nálezu sa zachovali iba tri kovania. Podobné karolínske ostrohy boli i vo veľkých mohylách v Skalici (Eisner 1935).
V Krásne nad Kysucou v polohe Na kopcoch sa so žiakmi miestnej školy preskúmali dve mohyly, v jednom násype sa sa našiel malý kamenný idol, ktorý typologicky pripomína staroslovanské plastiky z oblasti polabských Slovanov.
Do mohýl boli vkladané predmety dennej potreby: nože (u žien i mužov), prasleny, kosáky, kresacie kamene, vedierka. V menšej miere šperky: sklenené korálky, gombíky, náušnice. Za prítomnosť bojovníkov a jazdcov sa považujú nálezy súčastí ich výstroje: sekery, hroty šípov, kopijí, oštepov a výnimočne meč. Železné nástroje a zbrane sú zle zachované, deformované hrdzou. Za bojovnícke sú označené niektoré mohyly zo Sverepca, Krasnian a Bánovej. Výnimočne sa zachovali odtlačky tkanín v Stěbořiciach, môžu byť pozostatkami odevu. Zbytky tkanín zachytené na vonkajších stranách ostrôh sú skôr dokladom zabaľovania zomrelých do látky, prípadne bolo textilom vyložené dno hrobu (Jisl 1953). V Kráľovskom Chlmci sa pri analýze zuhoľnatelých zbytkov dreva našli úlomky kože a to v dvoch mohylách č. 12 a 20. Na tomto mohylníku sa v šiestich násypoch zistili zvieracie kosti. V mohyle č. 20 bola vyhĺbená jamka ktorej výplň tvorili iba kalcinované kosti zvierat, v tomto prípade ide o obetu v podobe zvieracieho žiarového hrobu (Budinský Krička 1980). Bohatšie boli iba mohylové pohrebiská v oblasti Turca, mohyly rozkopané v r. 1804 v Priekope a v r. 1872 v Malom Čepčíne. V. Groó tu odkryl mohylu veľmoža pochovaného v truhle. Spolu s ním údajne pochovali i jeho koňa. Okrem zbraní (kopije, šípov, sekery)bola súčasťou hrobu i uzda, pozostávajúca z tyčinky zavesenej do krúžku, dva strmene a ostroha s tŕňom. Z celého nálezu sa zachovali iba tri kovania. Podobné karolínske ostrohy boli i vo veľkých mohylách v Skalici (Eisner 1935).
V Krásne nad Kysucou v polohe Na kopcoch sa so žiakmi miestnej školy preskúmali dve mohyly, v jednom násype sa sa našiel malý kamenný idol, ktorý typologicky pripomína staroslovanské plastiky z oblasti polabských Slovanov.
Mohyly. Autor: Alnoth |
Polohy
mohylníkov a ich sídliská.
Slovania
svoje mohylové nekropoly umiestňovali na dominantných
vyvýšeninách, na vrcholoch plochých kopcov a hrebeňoch
návrší s dobrým výhľadom na najbližšie okolie
v nadmorskej výške 400 – 600 m, nie v polohách
s výrazným prevýšením. Vo vzťahu k sídliskám,
pokiaľ sa vôbec nejaké dohľadali, sú mohylníky vyššie
položené, na výraznejších terénnych dominantách. Zdá sa, že
sídliská a ich pohrebiská, teda svet živých od sveta
mŕtvych, oddeľovala prírodná prekážka, hranica v podobe
údolia, potoka alebo rieky. Predovšetkým na Slovensku sídliská
s dokázateľnými väzbami na príslušný mohylník takmer
nepoznáme. Predpokladá sa, že rozsiahle mohylníky ako Kráľovský
Chlmec a Skalica slúžili pre obyvateľov viacerých osád.
Opačná situácia je v Prachovských skalách, kde jedna osada
využívala viacero mohylníkov. Priestorové rozmiestnenie mohýl na
pohrebiskách Slovenska je nepravidelné, občas tvoria skupiny alebo
sú rozptýlené po nekropole, nezistilo sa uplatňovanie nejakej
zásady pri ich umiestňovaní. Výnimkou by mohli byť napríklad
príbuzenské vzťahy pochovaných v jednej skupine. Odlišná
situácia je v Čechách, na niektorých pohrebiskách sú
mohyly usporiadané do pravidelných rád často v smere východ
– západ. O polohách dnes už neexistujúcich mohylníkov
svedčia už iba zachované názvy ako Kopence v Bitarovej,
Homole v Nechvalíne, Moholky v Súľove, Na Mohylky
v Turanoch. Mohylové nekropoly sa zachovali v polohách
s názvom Chlum, Chlmec, Na Kopcoch, Kopečnica, Kozárovské
kopce, Háj, Panský háj, Hrobice, Homole, Homôlka.
Mohylníky
Štefana Meliša
Mohylové
nekropoly severozápadného Slovenska sú skoncentrované v okolí
Sverepca, Beluše a Visolaj. Vojtech Budinský Krička ako prvý
naznačil možnosť hranice v tejto oblasti medzi
severoslovenským a západoslovenským kmeňom, keď pri výskume
v 60 – tych rokoch sa zistili hroby bojovníkov pod mohylami
vo Visolajoch a Sverepci. Podľa zachovanej tradície touto
trasou viedla i stará hradská cesta s miestnymi názvami
Súhradka (Svorádka), Markovec, Krčmiská, Rúsov laz, obklopená
mohylníkmi Cesciny, Pravec, Panský háj, Podvrščie. Väčšiu
osamelú mohylu našiel Štefan Meliš v obci Nosice
v nadmorskej výške 500 m, v Nosiciach sa teda zachovalo
pohrebisko s plochými hrobmi aj pochovávanie pod mohylou.
V rokoch 1957 až 1962 väčšinu slovanských mohylníkov
v oblasti objavil externý spolupracovník Považského múzea
Štefan Meliš a preskúmal Anton Petrovský Šichman. Po
skončení výskumov boli mohyly opätovne navŕšené.
Jedna z mapiek mohylníkov od Š. Meliša |
autor článku: Stanislava Flimmelová, Orgoň
V redakcii hradiska.sk máme k dispozícii lokalizáciu viacerých mohýl na SZ Slovensku, ktoré našiel Štefan Meliš a ktoré podľa našich vedomostí doposiaľ nie sú nikde publikované. Rozhodli sme sa však z dôvodu ochrany mohýl neuvádzať ich presné lokalizácie. V prípade záujmu archeológov údaje poskytneme.
V redakcii hradiska.sk máme k dispozícii lokalizáciu viacerých mohýl na SZ Slovensku, ktoré našiel Štefan Meliš a ktoré podľa našich vedomostí doposiaľ nie sú nikde publikované. Rozhodli sme sa však z dôvodu ochrany mohýl neuvádzať ich presné lokalizácie. V prípade záujmu archeológov údaje poskytneme.
Použitá
literatúra:
Budaváry
Vojtech 1935, Sborník Matice Slovenskej, Výskum staroslovanských
mohýl v Brezolupoch a v Jerichove
Budaváry
Vojtech 1938 – 1939, Sborník Muzeálnej Slovenskej Spoločnosti,
Staroslovanské mohyly v Krasňanoch pri Varíne
Budinský
– Krička V. 1950, Archeologické Rozhledy 1950, Staroslovanský
mohylník v Kráľovskom Chlmci na východnom Slovensku
Budinský
– Krička V. 1957, Slovenská archeológia 5, Správa o pokusnom
výskume na slovanskom mohylníku v Bitarovej
Budinský
– Krička V. 1959, Archeologické Rozhledy 1959, Výskum na
slovanskom mohylníkuv Strede nad Bodrogom
Budinský
– Krička V. 1980, Kráľovský Chlmec
Eisner
J. 1935, Sborník Matice Slovenskej 1935, Pohřebište ze střední
doby hradištní na Slovensku
Galuška
L. 2004, Slované doteky predků
Gassowski
Jerzy 1969, Dejiny a kultúra starých Slovanov
Halaga
Ondrej R. 1985, Vlastivedný zborník Považia XV., K historiografii
stredokarpatského pohraničia v 9. – 11. storočí
Hanuliak
M. 2001, Slovenská Archeológia 2001 XLIX, K problematike
včasnostredovekého mohylového rítu na území Slovenska
Chropovský
B. 1978, Významné slovanské náleziská na Slovensku
Jisl
Z. 1953, Archeologické Rozhledy 1953, Slovanské mohyly
v Stěbořicích u Opavy
Kavánová
B. 1982, Archeologické Rozhledy 1982, Slovanské pohřebiště
v Mutěnicích , okr. Hodonín
Král
J. 1955, Archeologické Rozhledy 1955, Slovanský mohylník ve
Vysočanech na Dyji
Kraskovská
Ľ. 1959, Slovenská Archeológia VII 1959, Prvé výskumy na
slovanskom mohylníku v Skalici
Kraskovská
Ľ. 1992, monografia Skalica, V slovanskom období
Kudrnáč
J. 1951, Archeologické Rozhledy 1951, Slované v západných
Čechách
Kudrnáč
J. 1952, Archeologické Rozhledy 1952, Slovanské mohyly při horním
toku Mže
Lutovský
M. 1989, Archeologické Rozhledy 1989, Územní rozšíŕení
slovanských mohyl ve střední Evropě. K problémům
mohylových oblastí.
Lutovský
M. AR 1996, Kumulativní mohyla, k problematice raně
středověkého pohřbívaní
Lutovský
M. 1996, Hroby predků
Lutovský
M. 1990, Archeologické Rozhedy 1990, K některým problémům
vypovídacích schopností raně středověkých mohyl
Lutovský
M. 2012, Sborník národního muzea v Praze, Rudolf Turek
a slovanské mohyly v Čechách
Moravčík
J. 1975, Žilina dejiny a prítomnosť, Najstaršie osídlenie
Žiliny
Nekvasil
J. 1955, Archeologické Rozhledy 1955, Slovanské mohyly u Bulhar
Olšovský
M. 2008, Po stopách predkov
Pastor
J. 1951, Archeologické Rozhledy 1951, Záchranný výskum na
staroslovanskom mohylovom pohřebišti v Kráľovskom Chlmci
Petrovský
Šichman A. 1964, Vlastivedný sborník Považia VI, Slovanské
osídlenie severného Slovenska
Petrovský
Šichman A. 1968, Vlastivedný zborník Považia IX, Výskum
slovenských mohýl na Sverepci
Porubský
J. 1954, Archeologické Rozhledy 1954, Výskum na žiarovom
pohrebišti zo starej doby železnej a na slovanskom mohylníku
vo Veľkých Hostiach
Poulík
J. 1951, Archeologické Rozhledy 1951, Staroslovanské mohylové
pohřebiště v Přítlukách na Moravě
Turčan
V. 1984, Archeologické Rozhledy 1984, Slovanské mohyly
v Dvakačoviciach
Turek
R. 1952, Archeologické Rozhledy 1952, Slovanské mohyly ve Veselí
nad Lužnicí
Váňa
Z. 1952, Archeologické Rozhledy 1952, K otázce kmeňových
území v severozápadních Čechách
Váňa Z.: Svět slovanských bohú a démonú, Praha 1990
http://www.scribd.com/doc/102270468/28/Burgwalle-und-Befestigungen
Dobšinský P: Prostonárodné slovenské povesti
Použitý úryvok z piesne: Silent Stream Of Godless Elegy: Přísahám, z albumu Návaz, 2011
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára