Obraz predkov dnešných Maďarov v súdobých kronikách z obdobia 9. storočia, tzn. z čias, kedy vtrhli do karpatskej kotliny tak ako ich vnímali súčasníci - najmä franskí kronikári - veru nie je veľmi lichotivý. Prinášam úryvky z niekoľkých zaujímavých kroník z tohto obdobia, ktoré zachytávajú, aké renomé mali títo cudzí kočovníci v Európe. Fuldské anály vynechám, pretože tie môžte nájsť na inom mieste tejto stránky.
Liudprandova kronika (10. storočie)
obsahuje zaujímavú zmienku o tom, ako franský kráľ Arnulf spôsobil, že Maďari sa
dostali na naše územia a akej strategickej chyby sa dopustil, keď
dal odstrániť záseky, resp. zátarasy, ktoré tvorili prirodzenú
hradbu pred nepriateľmi z východu.
"Mezitím Arnulf kráľ tých národov,
ktoré žijú na severe, nemohúc premôcť vojvodu Moravanov
Svätopluka, o ktorom sme se zhora zmienili a ktorý sa mu mužne
staval v boji na odpor, odstránil beda - tieto veľmi opevnené
prekážky, o ktorých sme predtým povedali, že sa všeobecne
nazývajú zátarasy (záseky?), a zavolá na pomoc národ Maďarov, chtiví,
smelý, nepoznajúci všemohúceho Boha, dobre znalý všetkých
zločinov a dychtiaci iba po vraždení a lúpežiach - ak sa len
pomocou dá nazvať to, čo nedlho potom, keď on zomrel, bolo ako
jeho národu, tak ostatným národom, žijúcim na juhu a západe
vážnym nebezpečenstvom, ba dokonca záhubou. Čo teda? Svätopluk
je premožený, podrobený, urobený poplatným; ale nie sám. Och
ty slepá túžba kráľa Arnulfa po vláde! Och tie nešťastné a
horké dni! Zvrhnutie jediného človeka sa stáva záhubou celej
Európy. Slepá ctižiadosť, koľkých ženám pripravuješ
vdovstvo, otcom smrť detí, pannám zneuctenie, kňazom a ľudom
božím zajatie, chrámom opustenie a obývaným krajom spustnutie! Ale vráťme sa k veci. Teda po porážke Svätopluka, vojvodu
Moravanov, Arnulf v nastalom mieri vládne. Maďari medzitým keď
spozorovali výsledok a prehliadli si krajinu, strojil v srdciach
zlo, čo neskôr vyšlo najavo."
Zásek |
Ďalej za povšimnutie stojí úryvok z Reginovej kroniky, ktorá asi
najdetailnejšie zachytáva zmienky o starých Maďaroch a z veľkej
miery prakticky i reálne a objektívne. Regino pôsobil ako opát v
trevírskom kláštore. Napísal niekoľko spisov. Jeho kronika
prináša správy menej tendenčné. Zomrel v roku 915.
"V roku 889 od vtelenia Pána vytiahol
národ Maďarov, najdivokejší a nad všetky príšery krutejší, v
minulých storočiach preto neznámy, že nebol nikde menovaný,
kdesi zo skýtskych kráľovstiev a močiarov, ktoré Don
rozprestiera svojim tokom do nekonečna.
Odtiaľ bol teda spomenutý národ
vyhnaný zo svojich vlastných sídiel susednými národmi, ktoré sa
volajú Pečenehovia, lebo tí ich prevážili počtom aj
statočnosťou a rodná zem, ako sme už povedali, nestačila pre
obrovský rast obyvateľstva k prebývaniu. A tak keď nimi boli
Maďari násilne vyhnaní, po rozlúčení s vlasťou vydávajú sa
na cestu, aby vyhľadali nové zeme, ktoré by mohli obývať, a aby
si tam mohli vybudovať sídla.
Najpr blúdia po pustatinách Panóncov
a Avarov a hľadajú svoju každodennú obživu z lovu a rybárčenia.
Neskôr vtrhávajú častými nepriateľskými nájazdami do končin
Korutáncov, Moravanov a Bulharov, len málo ľudí zabijú mečom,
mnoho tisíc však šípami, ktoré vypúšťajú s takým umením z
lukov zhotovených z rohov, že ich zásahom sa len s ťažkosťou
možno vyhnúť."
Saský analista
Dielo vzniklo v polovici 12. storočia
a zaznamenáva údaje z rokov 741-1139. Autor vychádzal z doposiaľ
neznámych alebo už stratených písomných prameňov.
"890 [...] Nevedia (Maďari) však
bojovať v šíku a dobývať mestá. Nebolo by im možné odolať,
ak by boli tak vytrvalí, ako sú útoční. Bojujú na koňoch
cválajúcich vpred, alebo prchajúcich späť; často predstierajú
útok a nedokážu dlho bojovať, vo vrchole bitky opúšťajú
bojisko a skoro na to sa do nej z úteku vracajú, že vtedy si
nútený vybojovať rozhodnú bitku, keď si už myslíš, že si
zvíťazil.
Neživia sa ako ľudia, ale ako divoké
zvieratá, surovým mäsom a pitím krvy. Srdcia ľudí, ktorých
zajali, rozdeľujú na časti a jedia ako liek. Nedajú sa obmäkčiť
žiadnym súcitom. Vlasy si holia nožom až do kože, na koňoch
mávajú vo zvyku sa pohybovať, stáť, hovoriť aj premýšlať. S
veľkou dôslednosťou učia svoje deti a otrokov jazdiť na koňoch
aj z nich strielať.
Tak ako ženy, aj muži sú povahy
bujnej, odbojnej, úskočnej i drzej. Vždy sú nekľudní so
sklonom k vonkajším i domácim rozbrojom, od prírody sú
mlčanliví, skôr ochotní k činom než k rečiam.
Títo spustošili spomenuté krajiny,
ale aj italské kráľovstvo. Až do Arnulfovej doby boli oddelení
prekážkami, ktoré ľudia nazývajú záterasy, a nemali teda
možnosť vyraziť ani na stranu západnú ani na stranu južnú. Po
ich odstráneniach porazil Arnulf s pomocou Maďarov Svätopluka a
vtrhol s vojskom do Moravského kráľovstva, vyvrátil všetko čo
našiel mimo mesta. A keď boli ovocné stromy z koreňov vyvrátené,
Svätopluk požiadal o mier a dal syna ako rukojemníka, neskôr ho
dosiahol. Arnulf pokojne spravoval ríšu. Maďari však spozorujúc
výsledok a prehliadnúc krajiny, strojili v srdciach zlo, ktoré
neskôr vyšlo najavo."
Ján Aventinus žil na prelome stredoveku a novoveku.
K dejinám Veľkej Moravy disponoval staršími vierohodnými
prameňmi, z ktorých mnohé už neexistujú.
"V tomže roku, ktorý bol osemsto
osemdesiaty deviaty kresťanskej éry, prišli naši susedia Uhri,
ktorí sa vo svojom jazyku nazývajú Maďari... po prekročení Donu
do Európy a do sarmatskej Germánie. Niektorí tvrdia, že opustili
otcovské sídla kvôli lepšej pôde, iní, že to bolo preto, aby
uľahčili príliš veľkému množstvu kráľov doma, iní, že boli
zahnaní susedmi, časť zasa tvrdí, že boli Arnulfom pozvaní
proti Slovanom a Svätoplukovi, ktorého ríša bola vtedy v dolnej
Germánii najrozsiahlejšia, a že ním boli vpustení do Germánie.
Ale vrátim sa k Maďarom: tí blúdiac
počas troch rokov po území východnej časti veľkej Germánie a
po územiach oboch Sarmátií, prešli skrz veľmi divoké národy po
rozsiahlych pustinách aj pláňach a hľadali si obživu koristením,
lupom a lovom. Až vo štvrtom roku dosiahnú od Arnulfa stále
sídla. Vtedy vpadnú do Dácie - tá sa tiahne spolu s Dunajom na
východ - za rieku Tisu. Povraždia a zničia Avarov a Húnov (o
ktorých sme hovorili, že boli vytlačení a zahnaní z Norika a z
Panónií Pipinom a Bavormi) a obsadia ich zem a doteraz ju držia.
Vtedy národ a meno Avarov a Húnov prebrali v Európe za svoje.
Sídlili tu pri Dunaji a bývali jednak v Dácii, jednak v Panóniach
a v Noriku, päťstodeväť rokov až po tú dobu.
Vtedy títo Maďari postihnú Venedov
skôr skazou než porážkou, ktorí obývali Dáciu a boli poslušní
moravskému kráľovi Svätoplukovi. Podrobia si celú Dáciu a tu až
doteraz nazývajú "Uhri vo Veľkej Germánii". Po smrti
Arnulfa a zabití moravských kráľov Mojmíra a Svätopluka obsadia
časť Moravy, a prekračujúc Dunaj, vpadnú do Bavorska. Od
kráľovstva Barovov odtrhnú Panóniu ležiacu pri Dunaji: pijú
ľudskú krv, avšak také veci bude vhodné uviesť až na
patričných miestach. Teraz sa vrátim k sledu udalostí. (...)"
L.Havlík a kol.: Prameny k dějinám Velké Moravy, SPN, Praha 1966
http://lukaskrajcir.blog.sme.sk/c/190676/Ako-Madarov-zatrusili-do-pisanych-dejin-4-cast.html#ixzz2Kc59dSaq
Galuška L. 2004, Slované doteky predků
Galuška L. 2004, Slované doteky predků
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára