Prinášame Vám veľmi zaujímavý článok k diskusii o lokalizácii veľkomoravských hradísk, o ktorých píšu Fuldské anály a ktoré sa vedcom (okrem Dowiny- Devína) doposiaľ nepodarilo hodnoverne stotožniť s konkrétnymi, dnes znýmymi hradiskami. Autorom článku je Mgr. Peter Baláž a bol pôvodne uverejnený v Historickom zborníku č.1/2013 pod názvom: K starobylosti a jedinečnosti "urbs antiqua Rastizi". Recenzoval ho Doc. Michal Slivka. Zverejňujeme ho so súhlasom autora.
Starobylý
Rastislavov Devín a správa o ňom z roku 871.
Z augusta roku 864 sa spája s miestom na sútoku Moravy
a Dunaja jediná písomná zmienka celých Fuldských análov,
ktorá prináša vlastné meno veľkomoravskej lokality. Svedčí
o tom, že tu „v akomsi hradisku, ktoré
sa v reči onoho národa nazýva Dowina“ bol obkľúčený
knieža Rastislav vojskom Ľudovíta Nemca.1
Knieža Veľkej Moravy tu istý čas odolával východofranskému
panovníkovi, no ten nakoniec jeho odpor zlomil a Rastislav mu
prisahal vernosť.2
No toto uzatvorenie mieru bolo pre Rastislava v politickom aj
cirkevnom rozmere v konečnom dôsledku prospešné.3
Z druhej polovice 9. storočia prislúchajú k územiu
Veľkej Moravy aj viaceré písomné zmienky k lokalitám, ktoré
nie sú označené vlastným menom, ale zaznamenaný je len opis
týchto lokalít. Na tomto mieste sa zameriame na tri
najdôležitejšie, ktoré sú zaznamenané vo Fuldských análoch.
Prvou z týchto zmienok je tá, ktorá sa viaže k udalosti
v roku 855, kedy bol Rastislav chránený
pred východofranským kráľom Ľudovítom Nemcom „veľmi
pevným valom“.4
Druhá zmienka sa viaže k roku 869
keď Ľudovítov syn Karol , prišiel na čele vojska „k onej
nevýslovnej a všetkým starodávnym
nepodobnej Rastislavovej pevnosti“ a „spoliehajúc
sa na pomoc Božiu, zničil požiarom okolité opevnenia na tomto
území“.5
Tretia je spätá s rokom 871.Vtedy
Svätopluk „vstúpil do starého Rastislavovho hradiska“.6
Stalo sa to v čase keď bol už knieža Rastislav v bavorskom
zajatí a moravská časť Veľkej Moravy bola obsadená
franskými vojenskými jednotkami. Z Nitrianska, ktoré si
udržalo samostatné postavenie, povstal pod vedením Svätoplukovho
nástupcu Slavomíra odpor proti moravským markgrófom Wilhelmovi
a Engelšalkovi a franským posádkam na Morave. Vďaka
tomuto odporu bol prepustený čerstvo zajatý Svätopluk od
Karlomana.7
Ten na čele franskej výpravy prichádza k jednému
z moravských hradísk, tomu, ktoré bolo „urbs
antiqua“ a Frankovia ho
poznali tiež v súvise s Rastislavom. Vzápätí však
Svätopluk prechádza na Slavomírovu stranu a poráža ním
privedené franské vojsko.
Termín „urbs“
v príslušnej časti Fuldských análov neznamenal označenie
pre centrálne či hlavné mesto krajiny a pravdepodobne mohol
byť totožný s termínom „civitas“.8
Stotožnenie termínu „urbs“ s centrálnou lokalitou
Veľkej Moravy nemá u príslušného mohučského letopisca
Fuldských análov opodstatnenie.9
Význam druhého opisného slova „antiqua“ je
najpravdepodobnejší ako „starobylé“.10
Nemuselo tu však ísť len o jednorazové označenie od osoby,
ktorá si všimla starobylosť tejto lokality, ale aj o akési
provizórne pomenovania lokality či lokalít („oná nevýslovná
pevnosť“), istý čas používané cudzincami, pokiaľ si
neosvojili jej vlastné meno.11
Problémom celej optiky na problematiku „Devín – Velehrad“
resp. Devín a dve centrálne moravské hradiská Mikulčice
a Uherské Hradiště je, že ju a všetky súvisiace
parciálne otázky nevhodne zastrešuje otázka hlavného mesta
Veľkej Moravy.12
Veľmi dôležité opisné označenia dvoch moravských lokalít
z rokov 869 a 871 boli takto pri analýze ich lokalizácie
zhodnotené neúplne. Pri analýze lokalizácie „urbs
antiqua Rastizi“ sa takto od termínu „urbs“ mylne
očakáva, že nás o tomto statuse hlavného mesta informuje.
A termín „antiqua“ nás, podľa týchto názorov,
odkazuje na starobylé, ale len slovanské počiatky tohto hradiska.
Už V.Brandl si nebol istý svojou argumentáciou v prospech
„urbs“ ako hlavného mesta Veľkej Moravy „dále zdá se
mi zde povšimnutí hodno slovo urbs (ač na tento důvod
velké váhy nekladu) kteréž o sobě stojící, znamená
hlavní město alespoň v klassické latině; středověký
spisovatelé, ač tento rozdíl mezi civitas m ě s t o
a urbs h l a v n í m ě s t o zde
onde zachovávají, předce všudy a veždy dle něho se
neřídí“.13
Neskôr sa však spojitosť „urbs“ a hlavného mesta
Veľkej Moravy stáva pre niektorých jednoznačnejšou. J. Zavadil
síce konštatuje, že „annalista ostatně i Ratisbonu (Řezno)
označuje jednou jako urbs, podruhé jako civitas“.
No to mu nebráni, aby vnímal označenie „urbs“, ku
ktorému analista pripojil „Rastizi“ ako to, „z čehož
jde nejjasněji na jevo, že tím chtěl vytknouti hlavní sídlo
Rostislavovo“.14
L.Bílková, Z.Fiala a M Karbulová hoci konštatujú, že „ani
použitie pojmu urbs nevysvetľuje veľa“, prichádzajú
nakoniec k záveru, že ako „urbs“ „je skôr
označované centrum, čo tiež naznačovala situácia na Veľkej
Morave, kde tak označovali sídlo panovníkov“.15
M. Bláhová uvádza, že vo Fuldských análoch u termínov
„civitas“ a „urbs“ „asi není zásadní
rozdíl ve významu a užití obou termínů“.16
No pre slovanské lokality z dvoch termínov uvedených
v celých Fuldských análoch „urbs antiqua Rastizi“
(čo už priamo prekladá ako „sídlo Rastislavovo“!) a Mosaburg
uzatvára, že „výraz urbs označuje spíše kmenová
střediska nebo panovnická sídla“.17
Autori Magnae Moraviae fontes historici I. sa odvolávajú na
preferenciu názvu „urbs“ ako hlavného mesta, čoho
príkladom má byť Regensburg.18
Naproti tomu M. Bláhová uvádza: „podíl několika autorů je
opět třeba brát v úvahu při posuzování terminologie
Fuldských análů“.19
Taktiež pri svojej analýze Fuldských análov a pojmov „urbs“
a „civitas“ konštatuje, že „jejich užívání je
ovlivněno do značné míry i oblibou u jednotlivých
autorů“.20
D. Třeštík robí v roku 1973 jednoduché konštatovanie o
„urbs“ u príslušného mohučského letopisca
Fuldských análov na základe analýzy P. Ratkoša „nápadné
je zde užití termínu urbs, kterým jinak analista označuje
pouze nejvýznamnější města ve východofrancké a západofranské
říši a v Itálii“.21
P. Ratkoš vo svojom príspevku k „urbs“ uvádza:
„význam ten istý ako pri civitas“.22
D. Třeštík sa k tomuto svojmu pohľadu neskôr viac ráz
vracia a stavia na ňom svoju argumentáciu v prospech
„urbs“ ako hlavného mesta Veľkej Moravy.23
Z hradísk na centrálnej Morave isto minimálne aspoň jedno,
to, ktoré bolo „všetkým starodávnym nepodobné“, nemohol
letopisec prirovnať ani k jednej z mnohých jemu známych
lokalít. Táto ďalšia bezmenná lokalita z roku 869 poznaná
v spojitosti s Rastislavom ako „nevýslovná
pevnosť/hradisko (ineffabilis munitio)“, bola „(oná)
illa“, teda všeobecne známa.24
Avšak nemala väzbu na nijakú inú letopiscovi známu lokalitu,
čiže nemala pre neho ani známu minulosť, lebo bola „všetkým“
lokalitám, aj tým „najstarším nepodobná“.25
Jestvujú viaceré pohľady, ktoré zmiešavajú opisy dvoch
veľkokomoravských lokalít z rokov 869 a 871. Podľa F.
Palackého sa v roku 869 „Karel dostal se až k Welehradu,
hlawnímu Rostislawowu sídlu, jehož ohrady na onen wěk byli
nadobyčejné a bezpříkladné...“ pričom myslí na
„starý Welehrad“ dnešné Uherské Hradište.26
Podľa neho tiež v roku 871 Svätopluk prišiel s Karlomanovým
vojskom „až pod Welehrad“ a „sám do města wešel“.27
Václav Novotný nesprávne priraďuje atribúty Rastislavovho
hradiska z roku 869 k „urbs antiqua Rastizi“, ktoré
vníma ako „onen podivuhodně opevněný, veliký hrad Rastislavův“
a „k onomu hroznému hradu“ prišlo bavorské vojsko vedené
Svätoplukom.28
Podľa I.L.Červinku bolo s Slavomírovej moci „také ono
podivuhodně opevněné veliké hradiště Rostislavovo (Děvín)“.29
Podobne M. Kučera píše o tom ako Svätopluk v roku 871
„prikvitol s bavorskou armádou pod hradby mocného, (ako
letopisec pripomína) nevídaného Rastislavovho hradu“.30
No lokalita ktorá je pre letopisca „stará (antiqua)“,
nemôže byť priradená k hradisku „všetkým starodávnym
nepodobnému (omnibus antiquissimis dissimilem)“. Tieto
označenia stoja v prirodzenej opozícii proti sebe.
Ak by jedno z dvojice hradísk Mikulčice či Uherské Hradište
nebolo „nevýslovná Rastislavova pevnosť“, aké iné opisné
meno by mu malo prináležať? Taktiež aké opisné meno mohol mať
Devín u Bavorov? Dôvodom vnímania starobylosti „urbs
Rastizi“ má byť samotná poloha a charakter hradiska.31
Ak mala lokalita niektoré osobitné a viditeľné znaky, bola cez ne
vnímaná aj v nadväznosti na minulosť. Mikulčice, Uherské
Hradište či iná lokalita na centrálnej Morave nemajú dostatočné
argumenty pre starobylosť v 9. storočí. Slovanské počiatky,
palisádová hradba či poloha na Jantárovej ceste nemajú
opodstatnenosť pre východofranské označenie tejto lokality na
strednom toku rieky Morava ako „antiqua“. 32
Devín ako dominantná skalná vyvýšenina so strategickou polohou33
v dobe života priameho účastníka udalostí nachádzajúci sa na
hraniciach Východnej marky a Moravy, ktorú vtedy tvorila
rieka Dunaj, aj predtým hranica antického a barbarského sveta,34
má pádnejšie dôvody pre starobylosť. V tejto súvislosti si
v ranom stredoveku tí, čo pozorovali toto hradisko a jeho
okolie, veľmi pravdepodobne uvedomovali jeho osídlenie a využívanie
v predchádzajúcich dobách. Veľkomoravský Devín sa v
prípade hodnotenia starobylosti zreteľne líši od severnejších
hradísk na rieke Morave, prípadne v Podyjí.
Dôležitosť označenia a vnímania lokality „urbs
Rastizi“ ako starobylej, si na sklonku svojho života uvedomil
aj český archeológ a historik Josef Poulík. Medzi opismi
lokalít z rokov 869 a 871 však nevidí rozpor
a umiestňuje obe do Mikulčíc. Toto „urbs antiqua
Rastizi“ podľa neho predpokladá „nové mesto“ a týmto
„novým mestom“ by mali byť niekoľko kilometrov vzdialené
areály Starého Města - Uherského Hradiště.35
V roku 1961 uverejňuje krátky sumár archeologického a
historického bádania týkajúci sa Devína v časopise Príroda
a spoločnosť archeológ J. Dekan.36
Na tejto „skutočne širokej historickej i archeologickej
poznávacej základni“ pristupuje „ku konečnému riešeniu
devínskej problematiky“.37
Vyvracia názory niektorých českých historikov o tom, že
Devín bol strediskom Veľkej Moravy a sídlom Rastislava
a stotožňuje toto hradisko so zápisom Fuldských análov
z roku 864. „Nevýslovnú Rastislavovu pevnosť“ a „staré
Rastislavovo mesto“ lokalizuje do moravského vnútrozemia, odkiaľ
sa mu významné ranostredoveké objavy ukazujú v „podmanivo
veľkolepom svetle“ .38
Archeologický výskum po J. Dekanovi pokračuje na Devíne aj po
vyše polstoročí ďalej. Odvtedy vďaka pokračujúcemu
archeologickému bádaniu nie je vnímanie Devína úplne v tom
istom rozmere ako za jeho čias, ale opäť postúpilo ďalej.39
No závery a istota J. Dekana sú stále brané ako berná minca
v prístupe k tejto problematike a konfrontujú sa so
svojskými názormi niektorých českých historikov a archeológov
z prvej polovice 20. storočia, ktorí zjednocovali všetky
opisné písomné zmienky Fuldských análov a hlavné mesto
Veľkej Moravy vo veľkomoravskom Devíne.40
Túto otázku je však potrebné vnímať osobitne v jednotlivom
prístupe ku každej zmienke k veľkomoravským lokalitám
z Fuldských análov. Popri búraní mýtov L. Červinku, E.
Šimeka, Ľ. Zachara, I. L. Zavadila, či v súčasnosti E.
Šubjakovej oslavujúcich Devín ako hlavné sídlo Svätopluka
alebo Rastislava,41
je však potrebné pokračovať v dôslednej analýze opisu
a lokalizácii „starého Rastislavovho mesta“ a taktiež
analýze opisu „nevýslovnej Rastislavovej pevnosti“.
V priebehu vyše 150 ročného a veľa ráz tendenčného úsilia,
riešenie problematiky bezmenných veľkomoravských lokalít často
zachádzalo do slepých uličiek. Lumír Poláček konštatuje, že
pokusy o stotožnenie „urbs antiqua Rastizi“ a
„ineffabilis Rastizi munitio“ s Mikulčicami alebo so
Starým Městom – Uherským Hradišťom nie sú úspešné.42
Kritická analýza pojmu „urbs“, ktorý príslušný
analista nevyčleňuje pri slovanských hradiskách pre
najvýznamnejšiu moravskú lokalitu a chápanie celého
opisného označenia, odhaľujú dôvod tohto neúspechu v prípade
„urbs antiqua Rastizi“. „Starobylé“ hradisko z roku
871 a „všetkým najstarším nepodobné“ hradisko z roku
869 stoja prirodzene na vzájomne protichodných pozíciách. Je
nemožné ich spájať. Atribút jednej lokality bola „starobylosť“,
kým atribút druhej lokality bola „nepodobnosť starobylosti“,
ktorá spočívala v tom, že sa lokalita nedala porovnať ani
priradiť k nijakým lokalitám letopiscovi či jeho
informátorovi známym, ani k tým najstarším.
Vincent Brandl namieta k spojeniu Devína a „urbs antiqua
Rastizi“ : „Za první máme za to důvod že letopisec
neudává jmena Dovina, čehož by snad nebyl opomenul...bylby i nyní
dodal ‘in urbem antiquam Rastizi Dovinam
ingressus est‘ , tím ale že ho nedoložil, zdá se že jiné
město, čili hrad, naznačiti chtěl“.43
Vedel však letopisec, že o Devín v roku 871 skutočne aj
šlo? Vedel by účastník franskej výpravy vedenej Svätoplukom, že
táto výprava prišla k Devínu, ktorého meno už pred
siedmimi rokmi niektorí z účastníkov vtedajšieho ťaženia
spoznal? Poznali tí, ktorí si pred Svätoplukovou masakrou
zachránili život prezieravým odchodom z tábora a podali
o tom správu letopiscovi, ojkonymum tejto lokality? Ak áno,
názor V. Brandla by bol určujúci. Platí tu však takáto
jednoduchá zákonitosť, že od prvej písomnej zmienky s reálnym
menom, sa k nej už nikdy žiadne opisné označenie nemôže
vzťahovať? Účastník výpravy z roku 871 nemusel byť na
ťažení v roku 864 a ani iným spôsobom k nemu
nemusela informácia o vlastnom mene lokality doputovať. Mohol
teda aj nepoznať vlastné meno tohto hradiska, keď podával správu
o udalosti, ktorá sa odohrala v roku 871 na Veľkej
Morave. Hoci túto lokalitu niektorí z obyvateľov
Východofranskej ríše už poznali, od informátora letopisca ani
letopisca samotného nemôžme striktne očakávať znalosť tejto
informácie, že by išlo o totožnú lokalitu. Franské vojnové
výpravy neboli geografickým či topografickým mapovaním
nepriateľskej krajiny. Nebolo hlavnou snahou letopisca informovať
dvorské kruhy Východofranskej ríše o hradiskách Veľkej
Moravy a zbierať informácie o ďalších lokalitách na
tomto území. Problém ktorý mali letopisci, bol skôr ako
politicky prijateľne opísať udalosť, ktorá sa stala. A
tendenčnosť letopiscov Fuldských análov je známa.44
Zrejme by sme chceli od informátorov a zapisovateľov správ
Fuldských análov to, čo bolo úplne mimo ich snahy, uvádzať
presné údaje o moravských lokalitách. To nebolo predmetom
ich záujmu. Dobiť a podmaniť si nejaké veľkomoravské
hradisko nešiel východofranský kráľ či jeden z jeho synov
na základe presnej miestopisnej lokalizácie Fuldských letopisov.45
Informátor líčil letopiscovi skutok, nie miestopisné detaily. P.
Ratkoš pripomína, že pre územie Veľkej Moravy majú Fuldské
anály z hľadiska sídlištných termínov chudobnejšiu škálu
termínov, keďže informácie letopisec čerpal z druhej ruky,
a jeho geografické znalosti o Veľkej Moravy boli
pravdepodobne nepresné.46
Rastislavovo „ineffabilis munitio“ bolo „illa“
teda všeobecne známe. Ak sa do povedomia obyvateľov
Východofranskej ríše dostal opis lokality a nie jej vlastné
meno, mohol tam tento opis aj po spoznaní vlastného mena istú dobu
koexistovať a to aj bez nutného poznania oboch naraz. Šlo tu
o pozvoľný proces osvojovania si vlastného mena lokality vo
vzdialenej krajine. Dowina sa ešte „v reči onoho národa“
takto nazýva,47
teda ide tu o prvé stretnutie sa s vlastným menom tejto
lokality, ktoré je ešte cudzie národu informátora a letopisca.
O tom hovorí aj genitívna forma mena „(od) Devína“.48
Brandlov názor však môžeme aj obrátiť. Ak by mali byť moravské
lokality z rokov 864 a 871 totožné, prečo nie je uvedené
že Ľudovít v roku 864 „obľahol Rastislava v akomsi
starobylom hrade, ktoré sa v reči onoho národa nazýva
Dowina“? Ak by mali byť totožné lokality z rokov 869 a 871,
prečo letopisec v roku 869 nenapísal: „Karol
prišiel k onomu nevýslovné rozsiahlemu,
starobylému a všetkým starodávnym nepodobnému Rastislavovmu
hradisku“? Alebo ak by boli totožné lokality z rokov 855
a 871, prečo nie je uvedené v roku 855 „chráneného
vraj veľmi pevným a starobylým valom“? Alebo podobne, ak by
boli totožné lokality z rokov 855 a 869, prečo nie je
napr. uvedené „chráneného
vraj veľmi pevným valom, ktorý je všetkým najstarším
nepodobný“? Napriek tomu, že jednotlivé zmienky takto
v skutočnosti nestoja, je totožnosť posledne menovaných
lokalít z rokov 855 a 869 možná.49
Je teda zjavné, že takýmto spôsobom sa nedá postupovať.
Na argumente V.Brandla nestavali ani historici nasledujúcich
generácii. Tí argumentovali o nezlučiteľnosti Devína s
„ineffabilis munitio“ a „urbs antiqua“ iným
spôsobom. Z nich najväčšiu váhu má termín „illa“
z roku 869, ktorý odkazuje na všeobecne známu lokalitu.50
Avšak „urbs antiqua Rastizi“ touto „illa“
nebola. Stavať teda riešenie tak, že by od augusta 864,
všetci tí ktorí prichádzali na Veľkú Moravu z Východofranskej
ríše poznali vlastné meno Devína, je veľmi problematické. Prvá
písomná zmienka so skutočným menom lokality, nemôže byť braná
ako záväzná pre všeobecné poznanie tohto vlastného mena v čase
po tejto prvej zmienke vo všetkých nasledujúcich písomných
záznamoch o príslušnej lokalite. Všetko tkvelo v tom, k akým
miestopisným informáciám sa dostal účastník tej ktorej výpravy,
ktorý potom podal správu letopiscovi. Ako príklad sme už uviedli,
že názov Dowina nebol v roku 864 Bavormi ani poriadne
osvojený.
Zapisovateľ Fuldských análov nepozná v roku 877 meno
kláštora v Burgundsku, hoci je známe, že niesol meno
Nantua.51
Autor altaišského pokračovania Fuldských análov nevie že pápež
ustanovil Wichinga za biskupa Nitry, ale je pre neho len „moravský
biskup“, 52
čo je už širšie označenie. Zápis je z roku 899, kedy bola
Nitra v Bavorsku niektorým osobám známa už od čias
arcibiskupa Adalrama. Bitku starých Maďarov a Bavorov v roku
907 frizinské nekrológium II. a IV., ako aj loršské
nekrológium umiestňujú iba „in Oriente“. Vôbec
nevedia, že sa odohrala „ad Brezalauspurc“.53
Ak by platil argument V. Brandla, žiaden ani jednoduchý samostatný
bezmenný opis, by sa nemohol vzťahovať na už vlastným menom
uvedenú lokalitu. Brandlov argument nás však nakoniec privádza
k jednej skutočnosti. Ak by letopisec resp. jeho
informátor poznal slovanský názov hradiska, bol by ho uviedol, a
to buď samostatne alebo spolu s „východofranským“ názvom. Je
zrejmé, že ak informátor letopisca používa len opisné označenie
cudzincov, nepozná jeho slovanské pomenovanie.
Tradične interpretovaný príbeh, kedy Svätopluk pri sídelnom
Rastislavovom meste poráža franské vojsko a ostáva v tomto
hradisku hneď aj vládnuť,54
je len zdanlivo jednoznačný a plynulý, a je zjavné, že
udalosti sa odohrali iným spôsobom. „Urbs antiqua Rastizi“
nebolo hľadaným centrom Veľkej Moravy. Devín na sútoku
Moravy a Dunaja nikdy nestál o prvú priečku hlavného
mesta Veľkej Moravy, pretože to bol hraničný hrad. Jeho
impozantnosť však mnohých pomýlila a hľadali tu domnelé
hlavné mesto. No ani zmienka mohučského letopisca Fuldských
análov o „urbs antiqua Rastizi“ neprináša
niektorými očakávané informácie o centre krajiny. Informuje
nás o priemernosti a starobylosti tejto lokality v 9.
storočí, čo sa stretáva ako najpravdepodobnejšie v hradisku na
sútoku Moravy a Dunaja.
1
„...in quadam civitate quae lingua gentis illius Dowina
dicitur...“ Magnae Moraviae fontes historici I., Fontes latini
ad Moraviam Magnam pertinentes. Annales et chronicae curaverunt. D.
Bartoňková, L. Havlík, Z. Masařík, R. Večerka, Brunae : 2008,
s. 99. RATKOŠ, P.: „Civitas Dowina“ – slovenský Devín, In:
Historický časopis 18, 1970, s. 337-346. TŘEŠTÍK, D.:
Vznik Velké Moravy, Praha : 2001,, s.186-187.
2
MMFH I., s. 99.
3
STEINHÜBEL, J.: Nitrianske kniežatstvo, Bratislava : 2004,
s. 124 - 127.
4
„...adversarium firmissimo, ut fertur, vallo munitum...“
MMFH I., s. 94.
5
„Qui cum exercitu sibi commiso in illam ineffabilem Rastizi
munitionem et omnibus antiquissimis dissimilem veniset, Dei auxilio
fretus omnia moenia regionis illius cremavit incendio...“
MMFH I., s. 103.
6
„... Zuentibald ceteris castrametantibus urbem antiquam Rastizi
ingressus est...“ MMFH I., s. 106.
7
STEINHÜBEL, J.: Nitrianske kniežatstvo, s. 128 - 129.
8RATKOŠ,
P.: „Civitas Dowina“, s. 337-346. BALÁŽ, P.: K lokalizácii
„urbs antiqua Rastizi“ a jeho stotožneniu s „ineffabilis
Rastizi munitio“ a s hlavným sídelným mestom
Rastislava. In: Konštantínove listy 3, 2010, s. 13 - 17.
K tam uvedeným širším argumentom treba priradiť zmienku
Bertiniánskych análov. Tie v roku 866 spomínajú sídlo
bulharského kniežaťa Borisa ako „civitas“, v ktorom
mal svoj palác. MMFH I., s. 76.
9
BALÁŽ, P.: K lokalizácii „urbs antiqua Rastizi“, s. 11 -
37.
10
TŘEŠTÍK, D.: Trh Moravanů - ústřední trh staré Moravy. In:
Československý časopis historický 21, 1973, č. 6,, s.
883.
11
K tomu aj GALUŠKA, L.: Bylo povědomí o Svatoplukově
Moravě, Veligradu a Metodějově arcibiskupství na Moravě
10.-12. století skutečně věcí neznámou? In: Od knížat ke
králům, Praha : 2007, s. 51.
12
P.Dvořák vníma „spor Devín – Velehrad“ ako spor o hlavné
Rastislavovo sídlo. DVOŘÁK, P.: Odkryté dejiny (Predveká
Bratislava), Bratislava : 1978, s. 328. J.Poulík si kladie na
jednej rovine otázku, kde bola „nevýslovná pevnosť“ a
„bývalé město Rostislavovo“ , „kde byl hlavní hrad
Mojmírovců“. POULÍK, J.: Mikulčice. Sídlo a pevnost
knížat velkomoravských, Praha : 1975. s. 154. D. Třeštík
podobne vníma celú túto problematiku len z pohľadu
diskusie o centre Starej Moravy. TŘEŠTÍK, D.: Trh Moravanů,
s. 883. K názorom D.Třeštíka na hlavné mesto Veľkej
Moravy aj GALUŠKA, L.: Bylo povědomí o Svatoplukově Moravě,
s. 60. pozn. 9. Rovnako J. Zavadil považuje pri zmienkach Fuldských
análov o moravských hradiskách za kardinálnu otázku
hlavného hradu – mesta. ZAVADIL, J.: Velehrady Devín
a Nitra, Kroměříž : 1912, s. 46.
13
BRANDL, V.: Poloha starého Velehradu, Brno : 1862, s. 11.
14
ZAVADIL, J.: Velehrady Devín a Nitra, s. 57.
15
BÍLKOVÁ, L. – FIALA, Z. – KARBULOVÁ, M.: Altmährische
Terminologie in den zeitgenössischen lateinischen Quelen und ihre
Bedeutung, In: Byzantinoslavica
28, Praha, 1967, s. 322. Toto ich zvláštne tvrdenie, nie je
možné dokázať. Pojem „urbs“ je jediný tu vo Fuldských
análoch pre celú Veľkú Moravu. Inak je známy už len v množnom
čísle pre viaceré lokality Veľkej Moravy. „Quod cum
cognovisset Arnulfus, cum exercitu regnum Marahensium ingressus
cuncta, quae extra urbes reperit, solotenus demolitus est.“
Reginonis abbatis Prumiensis chronicon ad a. 890, ed. F. Kurze,
Hannover : 1890, s. 134. „Illi toto mundo spectabiles
apparuerunt, isti latibulis et urbibus occultati fuerunt.“ List
bavorského episkopátu z r. 900. MMFH III., Epistolae 109, s.
239.
16
BLÁHOVÁ, M.: Evropská sídlište v latinských pramenech
období raného feudalismu, Praha : 1986, s. 60.
17
BLÁHOVÁ, M.: Evropská sídlište v latinských pramenech,
s. 62. Mosaburg však navyše neprislúcha do mohučskej
redakcie Fuldských análov, ale do ich samostatného regensburského
pokračovania. MMFH I., s. 126.
18
MMFH I., s. 106, pozn 11. To preberá aj Z. Měřínský a opäť
spomína nespochybniteľné, no v tomto kontexte zavádzajúce,
superlatívy Mikulčíc, ako je počet sakrálnych objektov, rozsah
aglomerácie i systém a mohutnosť opevnenia. MĚŘÍNSKÝ,
Z.: Die ersten Stadtformationen in der Welt der Slawen mit
speziellem Augenmerk auf Großmähren. In: Archæologia
historica 37, Brno : 2012, s. 7-58. Regenburské pokračovanie
Fuldských análov preferuje termín „urbs“ pred
„civitas“. BLÁHOVÁ, M.: Evropská sídlište
v latinských pramenech, s. 112.
19
BLÁHOVÁ, M.: Evropská sídlište v latinských pramenech,
s. 60.
20
BLÁHOVÁ, M.: Evropská sídlište v latinských pramenech,
s. 62.
21
TŘEŠTÍK, D.: Trh Moravanů, s. 883.
22
RATKOŠ, P.: „Civitas Dowina“ – slovenský Devín, In:
Historický časopis 18, 1970, s. 343-344. Jeho analýza má
ešte nedostatky, napr. Verdun uvádza ako „urbs“, hoci
má označenie „civitas“. M. Bláhová rozoberá
sídlištnú terminológiu dôslednejšie (okrem záverov v prípade
veľkomoravskej lokality označenej ako„urbs“).
BLÁHOVÁ, M.: Evropská sídlište v latinských pramenech,
s. 60-63. Ďalší rozbor sídlištnej terminológie
u mohučského letopisca Fuldských análov podáva BALÁŽ,
P.: K lokalizácii „urbs antiqua Rastizi“, s. 13-17.
23
Z viacerých len TŘEŠTÍK, D.: Počátky Přemyslovců,
Praha : 1997, s. 279, pozn. 54. TŘEŠTÍK, D.: Vznik Velké
Moravy, Praha : 2001, s.165, pozn. 38.
24
NOVOTNÝ, V.: České dejiny I/ı, Od nejstarších dob do smrti
knížete Oldřicha, Praha : 1912, s. 340. TŘEŠTÍK, D.: Trh
Moravanů, s. 881, 891.
25
Nejedná sa len o porovnanie s najstaršími letopiscovi
známymi opevneniami. Letopisec udáva „najstaršie“ (rímske)
lokality ako konečný horizont, s ktorými Rastislavove
opevnenie porovnáva. Do toho sú zahrnuté aj všetky vekom mladšie
lokality. BÍLKOVÁ, L. – FIALA, Z. – KARBULOVÁ, M.:
Altmährische Terminologie, s. 322. ČERVINKA, L.I.: Slované na
Moravě a říše Velkomoravská, Brno : 1928, s.
105.TŘEŠTÍK, D.: Trh Moravanů, s. 883,
26
PALACKÝ, F.: Dějiny národu českého w Čechách a w Moravě
I/1. Praha : 1848, s. 143.
27
PALACKÝ, F.: Dějiny národu českého, s. 148.
28
NOVOTNÝ, V.: České dejiny I/ı, s. 351.
29
ČERVINKA, L.I.: Slované na Moravě, s. 280.
30
KUČERA, M.: Cesta dejinami-Stredoveké Slovensko, Bratislava
: 2002, s. 47.
31
Hodnotenie niektorých lokalít podľa veku je známe aj u iných
autorov. Ratarská Retra je „antiquissima urbs“ Helmoldi
presbyteri Chronica slavorum I., ed. G.H.Pertz, Hannoverae : 1868,
s. 48. Pomoranský Štetín u Herborda je „civitas
antiquissima“ NIEDERLE, L.: Slovanské starožitnisti
III., Původ a počátky Slovanů západních, Praha :
1927, s. 154.
32
Uvedomovanie historického významu Jantárovej cesty na centrálnej
Morave, od ktorej by mala dostať lokalita označenie starobylosti,
je veľmi problematické. Taktiež blízkosť ďalšej opevnením
podobnej lokality, ktorá bola „všetkým najstarším nepodobná“,
robí starobylosť pre hradisko na strednom toku Moravy
nepravdepodobnou.
33
KOLNÍK, T.: Stredné Podunajsko - priestor križovatiek kultúr
a obchodných ciest od konca staršej železnej doby po
sťahovanie národov, Historický zborník č. 13, 1/2007, s.
13-14. ŠTEFANOVIČOVÁ, T.: Najstaršie dejiny Bratislavy,
Bratislava : 1993, s. 210, 212. Podľa P. Charváta v 9.
storočí mala prechádzať Podunajskom do strednej Európy aj
severná vetva eurázijskej Hodvábej cesty a zasahovať na
územie Veľkej Moravy. CHARVÁT, P.: Boleslav II. Sjednotitel
českého státu, Praha : 2004, s. 75. D. Třeštík kladie
antropogeografický stred, t. j. stred skutočného života
v strednej Európe od rímskej doby až do konca 9. storočia
do oblasti Carnunta pri Bratislavskej bráne. TŘEŠTÍK, D. :
Čechové, In: Stred Európy okolo roku 1000, Praha : 2002, s. 126.
34
ŠTEFANOVIČOVÁ, T.: Bratislava – hraničné
mesto, In: Archaeologia historica 29,
Brno : 2004, s. 53.
35
POULÍK, J.: Zur Frage der Lokalisierung der „ineffabilis munitio“
und „antiqua urbs Rastizi“ nach den Fuldauer Annalen, in:
Central Europe in 8th – 10th Centuries, Mitteleuropa im 8. – 10.
Jahrhundert, vyd. D. Čaplovič – J. Doruľa, Bratislava 1997, s.
121 – 132. Odkiaľ by vzal dobový pozorovateľ starobylosť
veľkomoravských Mikulčíc a mladý vek im opevnením
charakterovo podobnému Starému Městu - Uherskému Hradišťu,
zostáva nevysvetlené. Navyše, čo ak sú Mikulčice práve „onou
nevýslovnou Rastislavovou pevnosťou“ ktorá je „všetkým
najstarším nepodobná“, kde tento opis lokality odporuje
atribútu starobylosti.
36
DEKAN, J.: Devín a Veľká Morava, In: Príroda
a spoločnosť, č.11 / 1961, s.25 - 29.
37
DEKAN, J.: Devín a Veľká Morava, s.25 - 29.
38
DEKAN, J.: Devín a Veľká Morava, s.25 - 29.
39
PLACHÁ, V. – HLAVICOVÁ, J. – KELLER, I.: Slovanský Devín,
Bratislava : 1990. PLACHÁ, V. – HLAVICOVÁ, J.: Ranostredoveký
Devín, Bratislava : 2011.
40
MĚŘÍNSKÝ, Z.: České země II., s. 345 - 346. Tu Z.
Měřínský uvádza jedného z nich E.Šimeka.
41
ČERVINKA, L.I.: Slované na Moravě a říše
Velkomoravská, Brno : 1928. ŠIMEK, E.: Děvín, In: Památky
archeologické 32, 1920, 1-53. ZACHAR,Ľ.: Sv.Cyril a Metod
na Devíne. Devín hlavné a sídelné mesto Veľkomoravskej
ríše, Trnava : 1928. ZAVADIL, J.: Velehrady Devín a Nitra,
Kroměříž : 1912. ŠUBJAKOVÁ, E.: Devingrad – dedičstvo
našich otcov, Bratislava : 2007.
42
POLÁČEK, L.: Hradiště, hrady a hradská města na Moravě.
In: Stred Európy okolo roku 1000. Praha : 2002, s. 102.
43
BRANDL, V.: Poloha starého Velehradu, Brno : 1862, s. 11.
44
MMFH I., s. 86-87.
45
Vnímať ich ako akúsi dobovú navigáciu „gps“, by bolo mylné.
46
RATKOŠ, P.: „Civitas Dowina“, s. 345-346.
47
MMFH I., s. 99.
48
RATKOŠ, P.: „Civitas Dowina“, s. 345-346. ČERVINKA, L.I.:
Slované na Moravě, s. 100.
49
Stotožňuje ich napr. TŘEŠTÍK, D.: Vznik, s. 164 – 165.
50
Pozri pozn. č. 24.
51
Annales Fuldenses, ed. F. Kurze, MGH SS rer Germ., Hannoverae :
1891, s. 90. Meno kláštora uvádza F.Kurze v poznámkach pod
hlavným textom.
52
MMFH I., s. 129.
53
RATKOŠ, P.: Slovensko v dobe veľkomoravskej, Košice :
1988. s. 125 - 126.
54
Za mnohých, ktorí takto udalosti vysvetľujú napr. MARSINA, R.:
Svätopluk, legenda a skutočnosť, In: SVÄTOPLUK 894
-1994, ed. R. Marsina – A. Ruttkay. Nitra : 1997, s.161. TŘEŠTÍK,
D.: Vznik, s. 200.
A čo Divina? Divinka? Asi 5 hradísk pokope. Takej "sile" sa Devín nevyrovná. Ak prišli Slovania od severu, musela byť táto oblasť Slovanmi skôr "prevádzkovaná" ako nejaký vzdialený Devín s avarsko-hunským šarapatením možno až do r. 750.
OdpovedaťOdstrániťTakto pane. Rec je o velkej morave. Mate pocit ze kysuce patrili do nitrianskeho,moravskeho, ci panonskeho kniezatstva? Takze ano nejake kmene v divinke asi zili ale to je rec o inom. A neviete nazov tej kysuckej rise nahodou kedze sa na to "nechyta Devin". Najskor Baziny, nie?
OdstrániťPan Barciak, mozno mate aj naozaj pravdu, ale ako to zistime ked prislusne urady, organy a ine veci nemaju zaujem skumat tieto lokality. Je to pre nich asi daleko na severe.... Skoda ze su tieto lokality permanentne rozkradane a vyhliadky systematickeho vyskumu su nijake. No len co by sa tu nasla nejaka "plaketa" , hned by sa lady pohli...
OdpovedaťOdstrániťJano, na Divinke sa mal tento rok konať veľký výskum, ale akosi kompetentní, ktorí na to mali vyčleniť finančné prostriedky ich nakoniec neposkytli, resp. poskytli iba malú sumu. Takže z plánovaného veľkého výskumu boli nakoniec iba menšie sondy, ktoré vykonali archeológovia na akropole hradiska a robili za tie peniaze čo sa dali. Žiaľ, náš štát na archeologický výskum nedáva peniaze, to sa iba politici raz za rok idú pretŕčať na Devín a biť sa do pŕs, aký sú oni Starí Slováci. Z vojenského hľadiska by ale bolo trochu pritiahnuté za vlasy, aby sme si mysleli, že tá zmienka sa týka Divinky, pretože franské vojsko by muselo pred jej dobytím zdolať množstvo iných hradísk a o tom by iste fuldské anály prinášali zmienky. Devín bol predsalen viac na rane.
OdpovedaťOdstrániťZrejme sa už o vykrádaní nedá hovoriť, lebo pri tom sondovaní už archeológovia isto prešli terén s detektormi. A nevieš náhodou Orgon, či neupresnili pôdorys hradieb? Dúfam, že bude správa v Zborníku Pov.múzea.
OdpovedaťOdstrániťTen plán ktorý zverejnil Petrovský-Šichman (on ale nieje jeho autorom) je dosť presný, či myslíš že v niečom sa nezhoduje? Ale v podstate stačilo by, keby niekto z okolia si prešiel tie valy so zapnutým GPS a nahrávaním trasy. Taký plán by bol dosť presný...
OdpovedaťOdstrániť