V obci Prosné (okres
Pov. Bystrica) , na pravej strane údolia Marikovského potoka
v horskom sedle Uhliská, približne 1,2 km juhozápadne od obce
sa v dobe rímskej (cca pred 2000 rokmi) nachádzalo kultové miesto
- obetisko ľudu púchovskej kultúry. Miesto svojím tvarom
pripomína amfiteáter s výškou 470/495 m (nad morom)
a zvažuje sa k juhozápadu. Obetisko leží uprostred
kopcov Ostrenec (540 m), Oddiely (524 m) a Žiar (570 m).
Odlesnená plocha predstavuje približne 250x140 m a je sčasti
lúkou, sčasti oráčinou. Cez sedlo Uhliská prechádza chodník do
krátkej doliny Upohlav, ktorá je paralelná s Marikovskou
dolinou.
Nálezisko objavil vďaka
upozorneniu miestneho obyvateľstva v roku 1965 pán Peter Kondrčík, spolupracovník pána Štefana Meliša, kedy na poli
bezprostredne pod úpätím Ostrenca zistili rozoranú tmavú vrstvu
s úlomkami keramiky a kalcinovanými kosťami. Kondrčík odovzdal Melišovi črepy a kalcinované kosti, ktoré zozbieral na lokalite, a pán Meliš ich doniesol Petrovskému-Šichmanovi, ktorý hneď rozpoznal, že sa jedná o ľudské kosti a keramiku z laténskeho obdobia. V tom
istom roku tu začal kopať A. Petrovský-Šichman, a pokračoval aj
v nasledujúcom roku spolu s J. Moravčíkom na záchrannom
výskume. Bolo vykopaných 5 sond, v ktorých sa našlo množstvo
nálezov keramiky, prepálených šperkov, nástrojov, kostí,
ostroha, perly, zlatá minca, bronzové náramky a ihlice, a
podobne. Medzi sondami 2 a 3 bola objavená kolová jama, ktorá
bola “šikmá” a objavená bola veľká obetná jama.
Lokalita Uhliská - čiernou je zobrazená skúmaná plocha |
Archeológ Jozef Moravčík
o obetisku píše:
„Už dávnejšie sa
tu nachádzali črepy z nádob vyoraných počas hlbokej orby, ale až
v 60-tych rokoch sa vďaka dlhoročnému spolupracovníkovi múzea Š.
Melišovi realizoval záchranný archeologický výskum. Priestor s
nálezmi nebol veľký(asi 10x11 m),ale o to viac pamiatok sa tu
podarilo zachrániť. Priamo v oráčine sa vyskytovalo veľké
množstvo zlomkov z nádob,ale aj drobné predmety z bronzu,železa
aj skla a našla sa aj malá zlatá minca(1/24 keltskej mince typu
Athéna Alkis),ktorá váži len 0,13 g.
Pri podrobnom
prieskume náleziska sa zistilo,že tu bolo obetisko ľudu púchovskej
kultúry v 2.-l.stor.pr.n.l., kde sa uskutočňovalo obetovanie
výrobkov,zvierat aj ľudí vtedajším pohanským božstvám. Na
okraji náleziska sa zistila hlboká jama ľadvinovitého
tvaru,vyplnená čiernou mastnou zeminou a drobnými nálezmi,do
ktorej sa odlievala krv obetovaných zvierat a zrejme aj ľudských
obetí. Spálené kostrové zvyšky sa pri analýze v Archeologickom
ústave v Prahe podarilo identifikovať ako pozostatky 3-5 dospelých
mužských jedincov vo veku okolo 40-50 rokov. Tieto obrady
priniesli na naše územie Kelti, ktorí spolu s domácim ľudom
lužickej kultúry prispeli k sformovaniu sa púchovskej
kultúry.
O spôsobe obetovania
sa dá dnes už len teoreticky uvažovať,ale podľa niektorých
analógií išlo zrejme o pravidelné pohanské ohrady spojené v
minulosti možno so slnovratom alebo privolávaním dobrej
úrody,prípadne s ďakovnými obetinami za úspešné obchodné
alebo vojenské výpravy. Skladba obetín hovorí zrejme aj o zložení
vtedajšej spoločnosti,kde sa popri výrobcoch(keramika),
chovateľoch(zvieracie kosti), nachádzajú aj šperky
(spony,náramky,sklené perly) a súčasti výstroja vojakov
(ostroha,zápona opaska), obchodníci(minca),pričom ľudské obetiny
symbolizovali zrejme celý kmeň. Druhé podobné obetisko (pohanský
chrám) sa na Slovensku našlo ešte na hradisku púchovskej kultúry
Havránok pri Liptovskej Mare, kde sa v hlbokých šachtách objavili
kostry dievčat vo veku 18-20 rokov. (treba však doplniť, že
ďalšie sa našlo aj v Trenčianskych Tepliciach v lokalite Stará
tehelňa, neďaleko hradiska Čertova skala – pozn. Orgoň)
Drobné predmety
nájdené v Prosnom boli prakticky všetky deformované a
polámané,pretože ich zámerne poškodzovali počas obradov a
hádzali do obetných ohňov. Taktiež veľa črepov prešlo
ohňom,pretože boli sekundárne prepálené. Celý priestor
náleziska sa javil ako tmavý fľak v svetlej ílovitej zemine,
ktorý bol intenzívne premiešaný uhlíkmi a popolom.
Obetnú jamu zrejme
pravidelne čistili,preto sa tu našli pamiatky len z posledného
obdobia jej používania. Medzi keramikou prevažovali výrobky
vytočené na hrnčiarskom kruhu, zdobené rytou, vlešťovanou aj
plastickou výzdobou a našli sa aj zlomky z maľovaných nádob,ktoré
sa vyrábali na území zaujatom púchovskou kultúrou len na
hradiskách (oppidách). Obetisko slúžilo širšiemu regiónu do
okruhu 20-30 km a obyvatelia osád z tohto územia sem chodili
pravidelne obetovať počas dlhého obdobia. Obetisko v Prosnom je
výnimočnou lokalitou púchovskej kultúry v rámci celého
Slovenska a možno v budúcnosti sa podarí aj objav iných podobných
nálezísk v dalších regiónoch Slovenska.“
Obetná jama.
V západnom rohu
náleziska zachytili archeológovia mastnú čiernu hlinu, ktorá sa
výrazne líšila od flyšového podložia. Táto hlina predstavovala
výplň väčšej obetnej jamy. Prehĺbenina oválneho tvaru, bola
zapustená do hĺbky 70 cm do podložia. Rozmery približne 240x90
cm. Výplň jamy pozostávala z jednotlivých 2-4 cm hrubých
vrstiev humusu a 2-10 cm hrubých vrstiev sterilnej žltej hliny.
Vrstvy sa tiahli viditeľne šikmo so sklonom na západ.. Tmavý
mastný humus obsahoval veľa kalcinovaných kostí, črepiny, jednu
neobhorenú zvieraciu kosť, úlomky bronzu, fragmenty 2 ihlíc
(spôn) a jednu železnú pracku z opasku. Väčšia časť náleziska
bola silne preoraná, takže iba miestami sa podarilo zachytiť
niekoľko cm hrubú neporušenú vrstvu, ležiacu priamo na podloží.
V dokumentácii nie je žiadna zmienka o ohniskách, prípadne o
stopách po ohni. Vzorky drevených uhlíkov sa pri vykopávkach
nebrali, alebo sa nezachovali.
Ako obetisko vyzeralo?
O interpretáciu obetiska
sa pokúsil významný keltológ Karol Pieta, ktorý uvádza, že pri
terénnych vykopávkach v Prosnom bolo možné získať iba málo
informácií o tom, ako tento objekt pôvodne vyzeral, čo možno do
určitej miery pripísať každoročnému preorávaniu pôdy nad
plytko zasadeným objektom, ale nepochybne k tomu prispel aj samotný
charakter kultového miesta. Pre rekonštrukciu a interpretáciu máme
k dispozícii iba zistenú jamu s vrstevnatou výplňou, ďalej
nájdené obetné dary a tiež kolovú jamu. Treba dodať, že ani
celá plocha nebola úplne preskúmaná. Z vykonaného rozsahu
vykopávok sa dá usudzovať, že objekt nemal žiadne také
archeologicky zachytiteľné ohraničenie, ktoré býva typickým
znakom každého posvätného miesta a má varovnú funkciu. Pri
antických chrámových okrskoch (temenos) to býval múr alebo
stupňovitá vyvýšenina (pódium), keltské svätyne bývali
oddelené od profánneho okolia priekopou, palisádou, múrom, alebo
kombináciou uvedených prekážok. V Liptovskej Mare bol posvätný
okrsok vymedzený opevnením hradiska, v ktorom sa okrem popísaných
kultových objektov nenachádzali intra muros žiadne iné stopy po
osídlení. Na prístupnejšej východnej strane boli pri bráne
osadené kamenné stély, ktoré naznačovali sakrálny charakter
miesta a upozorňovali na nedotknuteľnosť tabuizovaného areálu.
Predstava o vzhľade obetiska |
Pri prírodných
svätyniach, medzi ktoré objekt v Prosnom nepochybne patrí, musíme
predpokladať viditeľné označenia na koloch alebo na stromoch na
okraji čistiny alebo lesa. Viaceré antické pramene referujú o
keltských posvätných hájoch a o v nich vykonávaných krvavých
obetiach, často ľudských. Niektorí antickí autori popisujú
takýto háj s oltármi a nahrubo vytesanými soškami bohov
(modiel). Posvätné háje druidov spomínajú aj Tacitus a ďalší
historici.
Kolová jamka
Táto už v texte
spomenutá jamka bola vyhĺbená šikmo a čiastočne bola obložená
aj kameňmi. O jej hĺbke nemáme žiaden údaj. Je preto otázne,
či slúžila pre nejakú nadzemnú konštrukciu pre spaľovanie
obetín, alebo je to stopa po nejakej drevenej stéle – hlavnom
symbole obetiska. Treba zvážiť aj možnosť nejakého
astronomického významu. Napr. v Holzhausene smerovala os šikmo
zasadeného kôlu k poludňovému slnku v čase letného slnovratu.
Obetné dary
Medzi obetnými darmi v
Prosnom boli - ako už je vyššie spomenuté - nádoby, šperky a
doplnky či súčiastky odevov. Dokladom nekrvavých potravinových
obetín sú hlinené nádoby, ktoré ostali po obetovaných plodoch
zeme, jedlách a nápojoch. Vysoko dominujú nádoby vyrábané na
hrnčiarskom kruhu, ktoré v podmienkach miestnych sídlisk neboli
obvyklým javom, a určite to súvisí s určitým kvalitatívnym
výberom keramiky pre kultové účely. Čo sa týka tvaru nádob
pôvodnej zbierky, ktorá obsahovala približne 100 nádob, dominujú
misy a vázy. Misy slúžili hlavne pri jedení a pití, ale
nepochybne sa hodili aj na ďalšie účely počas obetného
ceremoniálu.
šperky, ktoré boli predmetom obete |
ďalšie obetované predmety |
Množstvo črepov ľudu púchovskej kultúry |
Ľudské obety
Vedci zistili, že
nájdené pozostatky zo spálených mŕtvol patrili najmenej piatim
dospelým ľudským indivíduám. Z nich bolo možné určiť, že
jeden , ale pravdepodobne aj dvaja, boli muži. Analýza upozornila
na zvláštny fakt, že medzi nájdenými zlomkami kostí sa vôbec
nenachádzali časti tvárových kostí, stavce, články prstov a
hlavice kĺbov dlhých kostí, ktoré typicky nachádzame na
pohrebiskách spopolnených ľudí . Až na jeden úlomok kosti z
rebra pozostáva nájdený materiál z lýtkových kostí a kostí z
končatín. Zdá sa tiež, že podobne ako ostatné obetné dary –
zvieratá, keramika a iné predmety – aj ľudské obete boli
ukladané na obetnú hranicu iba neúplné, uplatňoval sa istý
výber časti tela. Prítomnosť ľudských lýtkových kostí
pripomína existenciu čaší z lebiek, ktoré sú doložené u
Keltov podľa písomných prameňov, napr. o lebke rímskeho konzula
Lucia Postumia, ktorého Bójovia premohli a zabili, sa píše, že
druidi ju používali ako nádobu pre obetovaný nápoj (Livius), sú
aj ďalšie zmienky o pití z čaší, zhotovených z lebiek
nepriateľov. Tento zvyk nepochybne súvisel s kultom sťatých hláv
a nebol iba dôkazom statočnosti a uskutočnenej pomsty, ale
podobne ako poľovačka na lebky a kanibalizmus mal aj magický
význam v zmysle preberania vlastností usmrteného prostredníctvom
jeho lebky, sidla duševných síl. Uvedené nálezy potvrdzujú, že
v Prosnom sa ľudské obete nespaľovali celé, ale iba časti z nich
sa po predchádzajúcom usmrtení a rozštvrtení dostali na obetnú
hranicu. Karol Pieta tiež uvádza, že so zreteľom na chýbajúce
zvyšky nie je vylúčený ani rituálny kanibalizmus, ktorý u
Keltov spomínajú Plinius aj Pausanias.
Preklad z nemeckého originálu: Kvetka (ďakujem)
Použitá literatúra:
K.Pieta, J. Moravčík: Spätlatenezeitliche opferplatz in Prosné, Slovenská archeológia, XVIII-2, 1980
Martin Olšovský, Štefan Meliš, Jozef Moravčík: Po stopách predkov, Archeológia Stredného Považia od praveku po stredovek - súbor dokumentov a fotografií, vydal vlastným nákladom Martin Olšovský v roku 2008 v počte 4 kusy. Autori dali súhlas na použitie textu výhradne na stránke www.hradiska.sk
Obrázok - rekonštrukcia obetiska prevzatý zo stránky: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=904992
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára