Vďaka pomoci našej spolupracovníčky
Kvetky M. Vám prinášame preklad ďalšieho článku z výskumov
slovanského osídlenia a hradísk v oblasti Balatonu v Maďarsku.
Robert Müller: Okolie rieky Zala v
8.-10. storočí
V tejto prednáške sa budem
zaoberať archeologickými pamiatkami z juhozápadného Zadunajska, z
okolia rieky Zala z 8. po 10. stor.. Zala je najväčším tokom,
ústiacim do Balatonu a vteká doň pri jeho západnom konci.
Prírodné podmienky boli v posledných storočiach prvého
tisícročia celkom odlišné od dnešných. V neskoršom období
doby sťahovania národov bola jedna suchá perióda, počas ktorej
bola hladina Balatonu značne nižšia – svedčí o tom sídlisko z
8. stor. vo Fonyód-Békatelep, ktoré sa nachádza asi 2 m pod
dnešnou úrovňou (Gyulai, 1987,124). Západná jazerná kotlina
predstavovala dnešnú oblasť Malého Balatonu s otvorenou vodou,
ale severný záliv smerom k Hévíz-u bol už v tých časoch
premenený na rašelinisko a natoľko vyschnutý, že ním viedla
cesta z Keszhely-u na západ k nízkym kopcom pri Zalavári. Prievoz
na konci poloostrova v mieste Fenékpuszta tak strácal na význame.
V 8. stor. sa stal Keszthely novým centrom a diaľková obchodná
cesta viedla cez Balatonhídvég, tam kde ústila Zala do jazera.
Náleziská z doby avarskej |
Koncom 8. stor. predstavovala táto
oblasť zvláštny a etnicky veľmi pestrý obraz, pričom rieka Zala
tvorila akúsi hranicu. Okolie Keszthely-a bolo kontinuálne obývané
už od rímskych čias. Tu v okruhu asi 30 km sa nachádzajú
pohrebiská tzv. keszthelyskej kultúry, ktorej nositelia patrili ku
zvyšku neskoroantického obyvateľstva, ku ktorému sa po ovládnutí
Zadunajska Avarmi (568) pridávali rôzne skupiny ľudí z byzantskej
oblasti, a pravdepodobne tu boli usídľovaní (alebo privandrovali)
aj Germáni (Müller, 1992, 253-254, 278). Toto kresťanské
obyvateľstvo tu žilo pomerne nezávisle v okrajovej oblasti
ranoavarského kaganátu. Panujúca vrstva žila v opevnení v
Keszthelyi-Fenékpuszte (Sági , 1961, Barkóczi, 1968) a
pravdepodobne udržiavala pravidelné kontakty s Balkánom a Severnou
Itáliou. Okolo r. 630 sa táto vedúca vrstva postavila počas
vnútorných bojov v Avarskej ríši na stranu neskoršie porazenú.
Trest ju neminul, víťazní Avari dobyli pevnosť, zrovnali ju so
zemou a tu doteraz panujúca vrstva zmizla.. Tí, čo prežili, boli
presídlení do Keszthelya (Kovrig, 1958, 68-72). Ľud keszthelyskej
kultúry sa dostal pod vojenskú nadvládu Avarov a Avari začali
osídľovať aj túto oblasť. Strediskom vojenského velenia sa stal
Gyenesdiás (Müller, 1989) na východ od Keszthelya. V strednej a
neskorej avarskej dobe, keď sa hranice Avarskej ríše posunuli na
západ a JZ, sa toto kresťanské obyvateľstvo dostalo do vnútra
ríše a bolo izolované od vonkajšieho sveta. Nemohlo držať krok
so zmenami módy v kresťanskej Európe a tak ich remeselníci iba
neustále kopírovali staršie ozdoby (šperky), ktoré sa postupne
stávali väčšími a hrubšími. Koncom 8. stor. dosahovali
náušnice košíčkového tvaru niekedy až priemer 8 cm, ihlice
(Stilusnadeln) boli nezriedka dlhšie ako 30 cm. Kotúčové spony s
kresťanskou tematikou zmizli, ale ako niečo nové sa rozširili
náramky s haďou hlavou na konci. Takýto materál sa našiel aspoň
na 14 pohrebiskách, ptreto je pomenovanie keszthelyská kultúra
oprávnené(Kovrig, 1958, 1960, Müller, 1992). Väčšinu týchto
pohrebísk používali spoločne s Avarmi, ale v rámci pohrebiska
boli tieto hroby v inom priestore. To znamená, že si po celé
stáročia mohli zachovať svoju etnickú identitu, čo sa dá
vysvetliť ich kresťanskou vierou. Ich pohrebný rítus je celkom
odlišný od avarského, prebrali iba málo typov šperkov (napr.
perly v tvare melónových jadierok, niektoré typy náušníc,
drôtové náramky). Vedľa spoločných pohrebísk nájdeme aj čisto
avarské pohrebiská, ako napr. v Gyenesdiás-i. Celkový počet
tunajšej komunity nebol veľký, ale ku koncu 8. stor. počet tu
pochovaných značne narástol.
A nielen tu! Západne od rieky Zala sa
sídliská vyvíjali celkom odlišne. Táto oblasť ostávala
prakticky neosídlená od rímskych čias. Začiatkom 7. stor. tu
potom založili pohrebiská, ktoré sú z čias Avarov v Karpatskom
oblúku priam zvláštne. Tieto pohrebiská sú totiž birituálne,
patria do skupiny Pókaszepetk-Zalakomár (Szőke,1994, 14-20, Cs.
Sós – Salamon, 1995). Spopolnené pozostatky v žiarových hroboch
sa nachádzali jednak v urnách, jednak bez urnien, vyskytli sa aj
prípady čiastočného spopolnenia mŕtveho, aj birituálny hrob.
Nálezy prezrádzajú, že mŕtveho uložili na hranicu oblečeného
a so šperkami (ozdobami). Niekedy vkladali do hrobov po spopolnení
aj ďalšie dary. Kostrové hroby sú typické ranoavarské s
obvyklými darmi, iba niektoré zvyklosti môžeme považovať za
zvláštne: opasky sú často ukončené liatymi tzv. byzantskými
prackami a kovové kovania sú zriedkavé. Často sa vyskytujú
dvojhroby muža so ženou („vdovská obeť“), niekedy sú v
jednom hrobe pochované až tri osoby. Aj na konských postrojoch sa
zriedka vyskytujú kované (vybíjané?) kovové súčasti, pričom
je zvláštne, že pri mnohých koňoch umiestnili na sedlo hlinenú
nádobu. Má sa za to, že tieto pohrebiská pre Avarov a Slovanov
boli zriadené potom, čo Avari tiahli roku 602 pod vedením Apsicha
proti Antom, z tejto výpravy sem pritiahli a usídlili tu zajatých
Du(d)lebov (Szőke, 1992, 139-143). Okolo 670-680 boli tieto
pohrebiská opustené a toto obyvateľstvo sa vrátilo späť až po
zhruba jednom storočí. Väčšina pohrebísk sa potom opäť
používala a boli tam birituálne hroby.
Z 8. stor. takmer nepoznáme písané
pramene o Avaroch. Sitácia sa mení od roku 791, po úspešnom
ťažení Karla Veľkého proti Avarom. Môžeme predpokladať, že
keď v roku 796 Pippin zorganizoval konferenciu za prítomnosti
Akvilejského patriarchu a biskupa zo Salzburgu na Dunaji o budúcom
obrátení Avarov, pričom sa hovorilo o kresťanoch , žijúcich
medzi Avarmi aj so svojimi kňazmi, myslelo sa tým čiastočne aj na
obyvateľstvo s keszthelyskou kultúrou. Slovanov, žijúcich medzi
riekami Zala a Mura možno identifikovať aj podľa zdrojov z 9.
stor., v ktorých sa spomínajú miestne mená v tejto oblasti ako
Tudleipin, Dudleipa. Najdôležitejším prameňom pre túto oblasť
je Conversio Bagoariorum et Carantanorum (ďalej CBC), napísané v
Salzburgu okolo 870 a zaoberá sa hlavne udalosťami v okolí
Zalaváru.
Veľké zmeny v politických a
mocenských vzťahoch po rozpade Avarskej ríše sa odzrkadlili v
dejinách tunajších sídel až neskôr. Predtým používané
pohrebiská sa spočiatku naďalej využívali. Pri obetných daroch
však vidno už zmenu. Hroby sú čoraz chudobnejšie, v avarských
mužských hroboch nachádzame stále menej ozdobených (vybíjaných)
opaskov, nakoniec zdobené opasky úplne vymiznú. Aj v ženských
hroboch sa objavujú stále častejšie jednoduché drôtové
náušnice s niekoľkonásobným esovitým zakončením alebo
špirálovým príveskom, ďalej sa objavujú aj kúsky importované
zo západu. Iba niektoré hroby bojovníkov sú bohato vystrojené,
najmä jedna skupina bohatých hrobov z pohrebiska založeného
koncom 8. stor. pri Vörs-Papkert B (Költő-Szentpéteri, 1990,
69-78).
Pohrebiská keszthelyskej kultúry boli
najskôr opustené ešte pred koncom prvej tretiny 9. stor. Súvisí
to určite aj s tým, že tunajšie kresťanské obyvateľstvo sa
vďaka svojim tradíciám omnoho ľahšie prispôsobilo novej
situácii a krátko po započatí práce misionárov zo Salzburgu sa
vzdalo svojich zvláštnych krojov a svojich mŕtvych pochovávalo na
západný spôsob väčšinou bez pohrebnej výbavy okolo
novopostavených kostolov. Tým sa stávajú ťažšie sledovateľnými
pre archeológiu. Ako dlho sa mohli avarské pohrebiská ďalej
používať je sporné. Vedľa názoru, že sa používali až do
polovice 9. stor. (Szőke, 1992b), si môžeme predstaviť aj to, že
boli opustené už pred vytvorením sídliskovej aglomerácie v
Zalavári. Niekoľko chudobných pohrebísk založili až začiatkom
9. stor. prisťahované skupiny ľudí, ako napr. v
Balatonszentgyörgy-i (Müller, 1994a, 66-67).
Veľké zmeny nastávajú okolo roku
840 s objavením sa a pôsobením Pribinu. Ako píše CBC: „Medzitým
dal...kráľ...Priwinovi do léna oblasť v dolnej Panónii, ktorá
leží na rieke Zala. Potom sa tam usadil, postavil si pevnosť v
močaristých lesoch okolo Zaly, zhromaždil ľud okolo seba a stal
sa v tom kraji veľkým pánom (CBC 11, Wolfram, 1979, 53). V
skutočnosti dnes nedisponujeme exaktnými údajmi o tom, či
bažinatá oblasť na dolnom toku Zaly, jednotlivé ostrovy a
pobrežné pásy boli osídlené už pred rokom 840. To súčasne
znamená, že nález tu založených pohrebísk a sídlisk hrá
dôležitú rolu pri absolútnom datovaní stredoeurópskych nálezov
z 9. stor. Pravidelné výskumy hradného ostrova Zalavár ako aj
mnohé nutné záchranné výskumy v širokom okolí súvisiace s
projektom Malého Balatonu, vydali detailný obraz o sídliskovej
aglomerácii v Zalavári (urbs paludarum). Táto oblasť bola po roku
840 husto osídlená. Kniežací dvor na hradnom ostrove (Vársziget)
Zalavár bol chránený viackrát obnovovaným opevnením z brván a
s kamenno-drevenou konštrukciou. V severnej časti ostrova bol
naviac palisádový múr (!!!), ktorý zrejme ohraničoval samotný
Pribinov a Koceľov dvorec. Vnútri tohto dvorca sa nachádzal
trojloďový kostol s polkruhovou apsidou a veľkou predsieňou na
západnej strane (Westwerk). Na svetlo vyšli aj pozostatky múrov
krypty s kruhovým pôdorysom. Pod podlahou sa našli úlomky
pozláteného aj farebného okenného skla, ktoré vykazujú určitú
príbuznosť s okenným sklom z Lorschu. Identifikácia tohto veľkého
kostola je sporná, označuje sa ako mariánsky kostol (Cs. Sós,
1994, 87-90), ale aj ako kostol sv. Hadriána (Szőke, 1994, 47), oba
sa spomínajú v CBC. V južnej časti ostrova stál tiež jeden
trojloďový kostol, ktorý sa v posledných storočiach celkom
rozpadol. Jeho pôdorys poznáme z jedného vymerania v 16. stor.,
ale hroby okolo kostola svedčia o tom, že bol postavený tiež v 9.
stor. (Cs. Sós, 1963, 42-68). CBC spomína ešte aj tretí kostol,
zasvätený sv. Jánovi Krstiteľovi. V tomto prípade sú výskumníci
zajedno, že sa jedná o taktiež trojloďový kostol na ostrove
Récéskút. Predpoklad, že tu pred kamennými kostolmi stáli 2
drevené alebo kamenno-drevené kostoly, bol vyvrátený (Szőke,
1976, 76-84). Juhozápadne od hradného ostrova bol založený jeden
panský dvorec (curtis). Palisádová ohrada štvorcového pôdorysu
chránila jeden drevený kostol aj pravdepodobne hrázdený panský
dom (Müller, 1994). Tento panský dvorec snáď môžeme stotožniť
s Wittimarovým sídlom, kde na Vianoce roku 864 arcibiskup Adalwin
zasvätil kostol sv. Štefanovi Mučeníkovi.
Okolo všetkých kostolov sa nachádzali
cintoríny, na ktorých boli mŕtvi pochovávaní podľa kresťanských
zvyklostí.. To znamená, že prevažná väčšina hrobov bola bez
darov. Iba málo hrobov obsahovalo šperky, ozdoby, väčšinou z
drahých kovov, v mužských hroboch nástroje, zbrane alebo ostrohy.
Potravinové dary sa vyskytujú len ojedinele. Najlepšie analógie k
nájdeným šperkom poznáme z veľkomoravských pohrebísk, ale
objavujú sa aj také, ktoré pochádzajú z iných regiónov.
Okolo centra Mosaburgu bol usídľovaný
služobný ľud. Ostrovy aj oba brehy rieky boli v močaristom teréne
pospájané početnými drevenými mostovými cestami (“Knüppelwegen”
) (Csalog, 1960). Ich pohrebiská majú celkom iný charakter. Nikdy
sa nenachádzajú okolo nejakého kostola a naďalej tu silne
prežívajú všetky pohanské zvyklosti (Müller – Szőke, 1989,
84-96, Müller,1992a, Szőke, 1992a). Zdá sa, že niektoré
pohrebiská (Esztergályhorváti-Alsóbárándpuszta,
Zalaszabar-Kisesztergály) boli založené v pohanských posvätných
hájoch, vo veľkých kruhoch o priemere 10-15 m totiž hroby
chýbajú, iba v jedinom prípade bol práve v strede takéhoto kruhu
pochovaný mrzák – naproti tomu smerom k okrajom kruhov sa počet
hrobov zahusťuje. Takmer v každom hrobe bol potravinový či
nápojový dar. Svedčia o tom kosti hydiny, vajcia, zriedkavejšie
kosti zo svine, hovädzieho dobytka alebo ovce/kozy, prípadne
keramické nádoby, stolová keramika s lešteným povrchom a malé
drevené vedierka. Šperky sú podobné tým na kresťanských
cintorínoch, ale väčšinou len z bronzu a iba zriedka zo striebra.
Niektoré spoločenstvá slúžili aj so zbraňou (Garabonc-Ófalu
I.) čo dokladajú aj zbrane položené do hrobov. Zbrane sa našli
aj na pohrebisku pri Keszthely-Fenékpuszta, kde bolo v polovici 9.
stor. obnovené opevnenie a pred jeho južnou bránou sa zriadilo
pohrebisko. Na tomto pohrebisku sa takisto uplatňujú pohanské
zvyklosti (Cs. Sós, 1961), ale sú iné ako na pohrebiskách okolo
Zalaváru (Bóna, 1968, 119). Ešte ďalej, asi 20 km západne od
Mosaburgu/Zalaváru, na pohrebisku Alsórajk boli mŕtvi pochovávaní
birituálne ešte aj v druhej polovici 9. stor. (Szőke, 1994, 49).
Ukazuje sa, že vo Vörs-i používalo pozdnoavarské obyvateľstvo
svoje pohrebisko kontinuálne až do príchodu Maďarov, aj pritom
treba rátať aj s príchodom (privandrovaním) jednej ďalšej
etnickej skupiny (Költő-Lengyel-Pap-Szentpéteri, 1992).
Ohľadne 9. stor. môžeme konštatovať,
že sa naďalej používa predovšetkým väčšina predtým –
niekedy až koncom 8. stor. - zriadených pohrebísk. Najprv boli
opustené pohrebiská keszthelyskej kultúry, neskôr aj väčšina
čisto avarských alebo avarsko-slovanských birituálnych pohrebísk.
Reštrukturalizácia sídliskovej siete mohla súvisieť aj s
vybudovaním nového mocenského a správneho centra v
Mosaburgu-Zalavári. Na základe veľkého počtu pohrebísk
usudzujeme, že okolie dolného toku rieky Zala bolo v 9. stor. veľmi
husto osídlené. Vedľa potomkov pôvodného obyvateľstva tohto
regiónu môžeme podľa písomných prameňov, ako aj podľa
stredovekých zemepisných názvov, sledovať príchod rôznych
etnických spoločenstiev, ako napr. južných Slovanov, západných
Slovanov, Germánov. Archeologický materiál neumožňuje určiť
etnickú príslušnosť spomenutých skupín, spoločenstiev s
absolútnou istotou, pretože prevažná väčšina nálezov
predstavovala tovar (Handelsware) zodpovedajúci všeobecnej
stredoeurópskej móde tých čias, pravda, aj s regionálnymi
zvláštnosťami. Omnoho viac výsledkov môžeme čakať od
antropologicko-morfologických a sérologických výskumov. Doteraz
spracovaný osteologický materiál svedčí o tom, že tu pri rieke
Zala musíme počítať okrem potomkov pôvodného obyvateľstva z
bezprostredného okolia aj so skupinami, ktoré prišli zo
vzdialenejších oblastí Karpatskej kotliny, z Moravy, z franskej
oblasti, ale aj z Korutánska, s južnými Slovanmi (Timocanen und
Abodriten), dokonca musíme počítať aj s Bulharmi od Dunaja (Éry,
1992, Szőke, 1994, 49-50).
Videli sme, že rozpad Avarskej ríše
sa v archeologickom materiáli odzrkadlil predovšetkým nepriamo.
Ešte menej zmien sa dalo vypozorovať po veľkom obrate na prelome
9./10. stor. , keď po roku 900, neskôr po bitke pri Bratislave roku
907 sa celé Zadunajsko dostalo do uhorského područia. Sídliská z
9. stor. sú naďalej obývané a používajú aj svoje pohrebiská.
O tom, že vedúca vrstva z karolingského obdobia zmizla, svedčia
len nepriame znaky. Napr. pri panskom dvorci na ostrove Borjúállás
bol strhnutý palisádový múr a tak už nič nebránilo
priestorovému rozširovaniu pohrebiska. Na cintorínoch okolo
kostolov akosi pribúdajú aj pohanské úkazy.
Podľa tradície aj podľa prameňov z
arpádovských čias pripadla oblasť na sever a západ od Balatonu
tretiemu najvýznamnejšiemu maďarskému kmeňu (Kál horka –
jeden z Arpádových vojvodcov), kmeňu Lád alebo Vérbulcsú.
Napriek tomu sa Maďari na tomto území spočiatku neusídľovali.
Jedine na pohrebisku vo Vörs-i sa našli hroby s nálezmi typickými
pre zaberateľov územia. Neskorokarolingské obyvateľstvo žilo v
pokoji ďalej aj v prvej polovici 10. stor. Nevieme, kedy sa prestalo
pochovávať na väčšine pohrebísk. Jedno je isté:
charakteristické ozdoby pospolitého ľudu, ktoré sa asi do
polovice 10. stor. rozšírili do celej Karpatskej kotliny, tzv.
belobrdská kultúra, sa na tunajších pohrebiskách nenašla.
Belobrdský materiál je známy len z hradného ostrova (Zalavár),
iba tam môžeme rátať s kontinuitou. Ale ani pri opustených
sídliskách nemožno pozorovať stopy po pustošení. Na miestach,
ktoré pôvodné obyvateľstvo opustilo, sa Maďari spočiatku
neobjavujú. Až v poslednej tretine 10. stor. sa objavujú prvé
nálezy po maďarskom pospolitom ľude, ten sa ale neusídľuje v
bažinatom teréne na ostrovoch či na brehoch rieky, ale na vyššie
položených hrebeňoch piesočnatých kopčekov (Müller, 1991,
171-172, Tettamanti, 1971, 244).
Müller, Robert : Die Umgebung des Zala
Flusses im 8.-10. Jahrhundert. In: Central Europe in 8th-10th
Centuries - Mitteleuropa im 8.-10. Jahrhundert. Bratislava, Ministry
of Culture of the Slovak Republic - Slovak Academy of Sciences 1997,
s. 74-80.
Preklad: Kvetka M.
Preklad: Kvetka M.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára